110 هزار دلار !؟ فقط TOR رو هک کن

شناسایی کاربردولت روسیه برای شناسایی افراد و گروه هایی که سعی در مخفی ساختن خود از دید مراجع قانونی و امنیتی این کشور دارند، فراخوان جالبی را منتشر کرده است. این فراخوان برای ارائه راهکاری جهت شناسایی کاربران ناشناس شبکه Tor است.

وزارت امور داخله دولت روسیه با انتشار این فراخوان اعلام کرده است جایزه ای به مبلغ 4 میلیون روبل، معادل 110 هزار دلار، به کسی که بتواند راهی برای شناسایی کاربران شبکه Tor پیدا کند، خواهد داد.

تور (The Onion Router یا TOR) سامانه‌ای است که برای ناشناس ماندن کاربران در محیط اینترنت به کار می‌رود و از یک نرم‌افزار و شبکه‌ای از سرورها تشکیل شده و می‌تواند داده‌هایی از کاربران را، مانند محل و نشانی IP، پنهان کند.

سامانه نرم افزاری Tor ابتدا به عنوان یک پروژه در وزارت دفاع آمریکا در آزمایشگاه نیروی دریایی این کشور آغاز شد. ولی اکنون توسط یک گروه غیرانتفاعی تحت عنوان Tor Project نگهداری و توسعه داده می شود. این سامانه به کاربر امکان می دهد تا به منابع مختلف بر روی اینترنت دسترسی داشته باشد، بدون آنکه هویت و نشانی IP او شناسایی شود. امکان بسیار مفیدی که برای افراد حساس به حریم خصوصی خود و همچنین مجرمان سایبری، جذابیت دارد.

در ماههای اخیر، پس از ابلاغ قانون جدید برای وبلاگ نویسان، محبوبیت Tor در کشور روسیه تقریبا دو برابر شده است. طبق قانون جدید، وبلاگ هایی که در روز بیش از 3 هزار بازدیدکننده دارند، باید اقدام به ثبت نام نزد مقامات دولتی نمایند. احتمالا افزایش استفاده از شبکه Tor یکی از دلایل این فراخوان از سوی دولت روسیه می باشد.

ولی دست نگه دارید ! عجله نکنید. قبل از اینکه از شغلتان استعفا بدهید و خود را به همراه کامپیوتر در اتاقتان زندانی کنید تا راه حلی برای هک کردن Tor و بردن جایزه 110 هزار دلاری پیدا کنید، لازم است به چند شرط این فراخوان توجه داشته باشید.

اول از همه، باید ملیت روسی داشته باشید. خدایی نکرده، دولت روسیه نمی خواهد کسی به خرج او، زحمت هک کردن Tor را برای دولت های دیگر بکشد.

دوم، گرچه شرکت در این فراخوان برای همه روسی تباران آزاد است ولی رایگان نیست. هر کسی که علاقمند به شرکت در این فراخوان دولت روسیه باشد، باید حدود 5 هزار و پانصد دلار حق ورودیه و ثبت نام بدهد. اگر بدانیم که این مبلغ معادل حدود نیمی از درآمد سالانه یک کارمند عادی در روسیه است، متوجه می شویم که این فراخوان برای هر علاقمند کنجکاوی نیست.

سوم، اصلا شاید کسی دیگر قبلا اینکار را کرده و راه حلی برای شناسایی کاربران Tor پیدا کرده باشد. همین چند روز قبل، یک کارشناس امنیتی به اسم Alexander Volynkin اعلام کرد که مقاله ای را تحت عنوان “لازم نیست NSA باشید تا Tor را بشکنید: افشای هویت کاربران Tor با بودجه اندک” در کنفرانس امنیتی Black Hat ارائه خواهد کرد. 

اینطور که از اسم این کارشناس به نظر می رسد، اگر این فرد ملیت روسی داشته باشد، مسابقه قبل از آغاز به پایان رسیده است !

   

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *