دزدی

تغییر جنس جرایم رایانه‌ای

دزدیعضو اصلی مجتمع قضایی جرایم اینترنتی دادگستری تهران گفت: در حالی که در گذشته بیشترین جرایم اینترنتی در موارد اختلاف بر سر دامنه، کم‌فروشی اینترنت و هک کردن بود، ‌اکنون بیشترین جرایم، مرتبط با موضوعات مالی و اخلاقی است.

باقر افخمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از تنوع جرایم و تغییر جنس جرایم رایانه‌ای در ماه‌های اخیر خبر داد.

عضو اصلی مجتمع قضایی جرایم اینترنتی دادگستری کل استان تهران افزود: در حالی که در گذشته بیشترین شکایات و جرایم اینترنتی در موضوعات اختلاف بر سر دامنه، کم‌فروشی اینترنت و هک کردن بود، هم‌اکنون بیشترین جرایم، مرتبط با موضوعات مالی و اخلاقی است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون هک کردن سایت‌های مالی، انتقال ناآگاهانه پول از طریق عابر بانک، هک کردن رمز دوم با ایجاد صفحه مجازی و تقلب در سایت‌های خرید و فروش آنلاین از جمله شایع‌ترین جرایم رایانه‌ای است.

افخمی یادآور شد: جرایم مالی به دلیل وجود ضعف‌هایی در حوزه انتقال و تراکنش‌های مالی ایجاد می‌شود و راه‌حل این جرایم پیدا کردن روش‌های مطمئن‌تر برای نقل و انتقال پول است؛ به گونه‌ای که مردم به زحمت نیفتند و دولت الکترونیک نیز سخت نشود و زیر سؤال نرود.

عضو اصلی مجتمع قضایی جرایم اینترنتی دادگستری کل استان تهران همچنین با اشاره به جرایم اخلاقی، گفت: بیشترین میزان این نوع جرایم در خصوص انتشار تصاویر خصوصی است که به دلیل برخورد ناآگاهانه و ساده‌انگارانه رخ می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: راه‌حل این جرایم آگاهی رسانی بیشتر در رابطه با انتشار تصاویر شخصی است و پلیس باید در بخش پیشگیری عملیاتی‌تر وارد شود که در نهایت سبب پیشگیری از بروز جرم و صرفه‌جویی در وقت دادرسی می‌شود.

افخمی یادآور شد: ایجاد یک زیرساخت قوی برای پیشگیری از جرایم رایانه‌ای ضروری است؛ تا برای مثال تمام کاربران بدانند تمام رفتارشان در شبانه‌روز مورد رصد قرار می‌گیرد و از طریق IPها قابل رهگیری هستند.

وی تاکید کرد: همچنین باید مانند جرایم سنتی و فیزیکی، یک بانک اطلاعاتی از افراد و نوع جرایم رایانه‌ای ایجاد شود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *