مرکز شنود انگلیس

حملات سایبری دولت انگلیس علیه فعالان سیاسی و اجتماعی

مرکز شنود انگلیسطبق گزارش منتشر شده، مرکز شنود اطلاعات دولت انگلیس (GCHQ) به گروه های فعال سیاسی و اجتماعی بر روی اینترنت نفوذ کرده و با انجام حملات سایبری، راه های ارتباطی بین اعضای این گروه ها را مختل و از کار می اندازد.

شبکه خبری NBC محتویات یک فایل PowerPoint را منتشر کرده که از سوی افشاگر مشهور آمریکایی، Edward Snowden، در اختیار این شبکه قرار داده شده است. این فایل توسط GCHQ مرکز شنود دولت انگلیس، در سال 2012 میلادی جهت ارائه در یک سمینار امنیتی که سازمان امنیت ملی (NSA) آمریکا برگزارکننده آن بوده، تهیه شده است.

این فایل PowerPoint نشان می دهد که یک واحد ویژه به نام JTRIG در مرکز GCHQ وظیفه رخنه و نفوذ به گروه های فعال سیاسی و اجتماعی را بر عهده داشته است. اعضای این واحد ویژه با معرفی خود بر روی اینترنت و در سایت های زیرزمینی بعنوان یک طرفدار و علاقمند به فعالیت های سیاسی و اجتماعی، نظر اعضای گروه را جلب نموده و اقدام به جمع آوری اطلاعات می کردند.

همچنین مرکز شنود GCHQ با استفاده از این افراد نفوذی و اطلاع از راه ها و روش های ارتباطی بین اعضای واقعی این گروه ها، اقدام به انجام حملات “از کار اندازی سرویس” (DoS) علیه سرورها و سایت های ارتباطی فعالان سیاسی و اجتماعی می کرده است.

یکی از نمونه فعالیت ها ی واحد ویژه JTRIG که در فایل PowerPoint نشان داده شده، عملیات این واحد ویژه علیه اعضای اصلی گروه نفوذگران “ناشناس” (Anonymous) و گروه انشعابی LulzSec است. این گروه های نفوذگر سیاسی-اجتماعی در سال گذشته در اعتراض به برخی رویدادهای اجتماعی، حملات نفوذی گسترده ای را علیه مراکز دولتی و شرکت های بزرگ و مشهور بین المللی به اجرا در آوردند و اطلاعات محرمانه و دولتی زیادی را سرقت و سپس افشا کردند. ولی با دستگیری سرشاخه ها و گردانندگان اصلی این گروه های فعال سیاسی-اجتماعی، فعالیت اعضای آنها نیز به تدریج کم شده و اکنون دیگر به ندرت نام این گروه های نفوذگر سیاسی در اخبار و رسانه ها به گوش می رسد.

طبق فایل PowerPoint افشا شده، دو عضو اصلی گروه Anonymous در نتیجه فعالیت های مرکز شنود GCHQ شناسایی شده و مشخصات آنها در اختیار پلیس قرارداده شد. این دو نفر در سال گذشته دستگیر و محاکمه شدند و به چندین ماه زندان به جرم حملات سایبری محکوم گردیدند.

همچنین مرکز شنود GCHQ با شناسایی سرور ارتباطی IRC و انجام حملات “از کار اندازی سرویس” عملاً ارتباط بین اعضای Anonymous را برای هفته ها قطع می کرده است.

بعلاوه، این مرکز برای ارشاد و یا به عبارت دیگر، ترساندن اعضای عادی این گروه های سیاسی-اجتماعی با ارسال پیام های مستقیم و هشدار درباره اینکه عملیات نفوذ و سرقت اطلاعات از سایت های اینترنتی جرم است و می تواند باعث دستگیری و محاکمه آنان شود، بسیاری از این اعضا را از ادامه فعالیت منصرف می کرده است. طبق آمار ذکر شده در فایل PowerPoint پس از هر بار ارسال پیام هشدار، 80 درصد دریافت کنندگان پیام، دیگر در بحث ها و گفتگوهای آنلاین ظاهر نمی شدند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *