روز اصلاحیه

اصلاحیه های ماهانه مایکروسافت این هفته از راه می‌رسند

روز اصلاحیهروز سه شنبه 22 بهمن ماه، شرکت مایکروسافت طبق برنامه ماهانه خود، اصلاحیه های امنیتی برای ماه میلادی فوریه را منتشر خواهد کرد. این ماه هم مانند ماه گذشته تعداد اصلاحیه ها و میزان اهمیت آنها پایین است. نکته ای که باعث کنجکاوی بسیاری از کارشناسان امنیتی شده است.

این ماه، پنج اصلاحیه امنیتی منتشر خواهد شد که تنها دو اصلاحیه دارای درجه اهمیت “حیاتی” (Critical) هستند و سه اصلاحیه دیگر فقط درجه اهمیت “مهم” (Important) دارند.

از دو اصلاحیه حیاتی این ماه نیز یک اصلاحیه اختصاصاً برای نرم افزار امنیتی و عمدتاً ضد هرزنامه Forefront Protection 2010 است. این نرم افزار امنیتی بر روی سرورهای MS-Exchange قابل اجرا است. نرم افزار Forefront Protection 2010 از جمله محصولات خانواده Forefront است که شرکت مایکروسافت در سال 2012 میلادی عرضه آنها را متوقف ساخت ولی قول پشتیبانی از آنها را تا پایان سال 2015 داده است.

اصلاحیه حیاتی دوم نیز فقط برای سیستم های عامل جدید Windows 7/8 و Windows Server 2008/2012 است. برای همین نیز تصور می شود که این اصلاحیه برای رفع یک خطای برنامه نویسی عادی که اغلب در هنگام دستکاری برنامه های قدیمی و افزودن بخش های جدید به آن رخ می دهد، ارائه می شود. اشکالی که احتمالاً خود مایکروسافت پیدا کرده و نباید انتظار سوءاستفاده جدی و عملی از آن داشت.

از بین چهار اصلاحیه امنیتی این ماه که مربوط به نسخه های مختلف سیستم عامل Windows می شود، دو اصلاحیه شامل Win XP می گردد. این درحالی است که مایکروسافت از فروردین سال 1393 ارائه اصلاحیه های امنیتی برای این سیستم عامل های قدیمی 13 ساله را متوقف خواهد کرد.

نکته قابل تأمل درباره اصلاحیه های این ماه مایکروسافت، نبود اصلاحیه برای مرورگر IE است. ماه گذشته هم هیچ اصلاحیه ای برای مرورگر IE منتشر نشد. این درحالی است که در دو سال گذشته، ابتدا یکماه در میان و سپس هر ماه، یک اصلاحیه اختصاصی و اغلب با درجه اهمیت “حیاتی” برای مرورگر IE منتشر شده است. یقیناً این به معنی نبودن نقظه ضعف در IE نیست. شاید کارشناسان مایکروسافت امسال، تعطیلات سال نو طولانی تری برداشته اند! شاید هم دلیل دیگری دارد که بعدها متوجه خواهیم شد.

اطلاعات و جزئیات بیشتر درباره اصلاحیه های امنیتی مایکروسافت برای ماه میلادی فوریه، پس از انتشار در روز سه شنبه 22 بهمن در همین وبلاگ ارائه خواهد شد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *