خشم کاربران علیه پرندگان خشمگین

پس از افشا شدن دسترسی غیرمجاز سازمان های امنیتی به اطلاعات شخصی کاربران بازی “پرندگان خشمگین” (Angry Birds)، سایت رسمی این بازی مورد حمله و نفوذ قرار گرفت و برای مدتی، صفحه اصلی آن تغییر داده شد.

سایت واقعی angrybirds.com برای مدت کوتاهی قابل دسترسی نبود و مراجعه کنندگان به این سایت با تصویر زیر روبرو می شدند. در این تصویر بجای کلمه خشمگین از کلمه جاسوس استفاده شده بود و همچنین علامت سازمان امنیت ملی (NSA) آمریکا بر روی پیشانی پرندگان به چشم می خورد.

سایت پرندگان خشمگین به روش DNS Attack مورد حمله قرار گرفته بود. در این روش، نشانی سرور میزبان سایت واقعی با یک نشانی دیگر که تحت کنترل حمله کنندگان است، تغییر داده می شود.

سایت دستکاری شده

اخیراً روزنامه آمریکایی New York Times مقاله ای را منتشر کرد که در آن به یک گزارش محرمانه 20 صفحه ای اشاره شده است. گزارش محرمانه که در سال 2012 توسط مرکز شنود دولت انگلیس (GCHQ) تهیه شده، یک ابزار نرم افزاری را تشریح می کند که می تواند مشخصات و اطلاعات شخصی کاربران بازی “پرندگان خشمگین” و برنامه های مشابه دیگر را جمع آوری کند. این ابزار جاسوسی قادر بوده است که محل چغرافیایی کاربر، دفتر تلفن، فهرست مکالمات و نام همبازی های کاربر را سرقت کند.

این مقاله براساس اسناد و مدارکی که افشاگر مشهور، Edward Snowden، در اختیار این روزنامه گذاشته است، تهیه و منتشر گردیده.

البته در این مقاله به نحوه دسترسی به دستگاه کاربر و روش جمع آوری اطلاعات اشاره نشده است ولی احتمال داده می شود که این اطلاعات از شرکتهای ثالث تبلیغاتی که اطلاعات کاربران برنامه های مختلف کامپیوتری، به ویژه برنامه های مورد استفاده بر روی گوشی های هوشمند، را جمع آوری کرده و در شبکه های تبلیغاتی به اشتراک می گذارند، به سرقت می رفته است.

بسیار رایج و امری عادی است که برنامه های مورد استفاده بر روی دستگاه های همراه (Mobile) اطلاعاتی از کاربر را جمع آوری کرده و در شبکه های تبلیغاتی به اشتراک بگذارند. بدین روش، تصویر کامل تری از سلیقه و رفتار کاربر ترسیم می شود که می تواند برای نمایش تبلیغات هدفمند و مورد علاقه کاربر، مورد استفاده شرکتها و سایت های تبلیغاتی قرار گیرد.

 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *