گزارشی از برگزاری “رویداد جامع رایانش ابری”

cloudtechرویداد جامع رایانش ابری یکشنبه ششم بهمن 92 با حضور معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، فعالان بخش خصوصی و مدیران دولتی گشایش یافت.

به نقل از روزنامه فناوران، رویداد دو روزه CloudTech 2014 با شعار “رایانش ابری، زیرساخت توسعه” و با هدف فرهنگ‌سازی کلان و بسترسازی تخصصی در کشور در حوزه رایانش ابری، در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران، نخستین بار در ایران و با همکاری سازمان‌های دولتی و دانشگاه‌های معتبر کشور برگزار شده است.

رویداد جامع رایانش ابری و مجازی سازی ایران، شامل بخش‌های مختلفی از جمله سخنرانی کلیدی، کنفرانس (ارائه مقاله)، کارگاههای تخصصی، نشست‌های مدیریتی و نمایشگاه تخصصی است.

بررسی راهکارها و دستاوردهای نوین در عرصه ذخیره سازی اطلاعات و پردازش اطلاعات، مورد کاوی و ارائه مدل‌های موفق بین المللی و نمونه‌های موفق ملی، انتقال تجربیات در خصوص تکنولوژی‌های مجازی سازی و فناوری ابری ایران، بررسی امکان استفاده از فناوری ابری در صنعت و دولت الکترونیکی و مدل‌های آن، خاص سازی دانش مختصصان، عرضه آخرین دستاوردها، تجهیزات و دانش فنی در قالب نمایشگاه تخصصی، ایجاد بستری برای ورود نیروهای جوان به حوزه فناوری‌های ابری و معرفی شرکت‌های برتر در حوزه فناوری ابری در کشور، اهداف برگزاری این رویداد است.

جهانگرد: در حال بررسی تجربه‌های جهانی رایانش ابری هستیم

نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح رویداد جامع رایانش ابری گفت: ایران در حوزه انتقال داده‌ها باید تا پایان برنامه پنجم توسعه جایگاه دوم را در منطقه خاورمیانه کسب کند. همچنین تا پایان سال 94 باید 60 درصد خانواده‌ها و شرکت‌ها بر دسترسی به اینترنت با سرعتی حداقل دو مگابیت بر ثانیه داشته باشند.

وی همچنین با بیان اینکه امنیت، فرهنگ و اقتصاد به عنوان محور برنامه‌های توسعه‌کشور به حساب می‌آید و در تمام برنامه‌ریزی‌های کلان باید به آن توجه کرد، گفت: بهترین حوزه تولید اشتغال بحث خدمات است و در حقیقت با ورود فناوری به حوزه‌های کشاورزی و صنعت، بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند ولی نیروی انسانی چندان تغییری نخواهد کرد. بهترین حوزه‌ای که می‌تواند تولید اشتغال را با خود به همراه داشته باشد، بخش خدمات است که می‌توان آن را با استفاده از تکنولوژی بهبود داد. نتیجه‌ این اعمال نیز افزایش بهره‌وری و نیروی کار انسانی خواهد بود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه گفت: ما در سال آینده، 200 هزار فارغ‌التحصیل فناوری اطلاعات خواهیم داشت و باید برای استفاده از این نیروی کار برنامه‌ریزی کنیم.

جهانگرد همچنین با بیان اینکه برای توسعه، باید تکنولوژی را با تعامل جهانی همراه کنیم، افزود: در تمامی‌رشته‌ها هر فعالیتی نیازمند جمع‌آوری و کنترل اطلاعات است و این موضوع از اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در این زمینه خبر می‌دهد.

جهانگرد با اشاره به بحث اشتغال گفت: معمولا در این حوزه در سه سطح برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. سطح خرد، متوسط و کلان. سطح خرد یعنی کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی، سطح متوسط یعنی توانمند‌سازی محیط کسب و کار و سطح کلان انواع طرح‌های جامع زیرساختی و طرح‌های توسعه کلان.

به گفته او متاسفانه در چند سال گذشته جای سطح خرد و کلان با هم جابه‌جا شده و سطح کلان به فراموشی سپرده شده بود. در حقیقت مسوولان با استفاده از سطح خرد انتظار نتیجه‌گیری کلان را داشتند. به عنوان مثال وام‌هایی در سال‌های گذشته برای اشتغالزایی داده شد و نتیجه‌ چندان مطلوبی را در بر نداشت.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه افزود: در حال حاضر حدود 100 ترابیت در ثانیه، سرعت انتقال داده در دنیاست که سهم ما در این زمینه بسیار کم است. ما باید تا پایان برنامه در خاورمیانه دوم شویم و برای رسیدن به این هدف باید تلاش‌های بسیاری صورت گیرد. به علاوه سهم ما نیز از سرمایه‌های تولید‌شده در این بخش در مقایسه با سایر کشور‌های پیشرفته کم است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به برنامه‌ کشور تا پایان سال 94 اشاره و اظهار کرد: تا آخر سال 94 باید 60 درصد خانواده‌ها و شرکت‌ها برای دسترسی به اینترنت سرعتی حداقل معادل دو مگابیت بر ثانیه داشته باشند، یعنی باید در داخل کشور حجم را تا 20 برابر و در بین‌الملل تا 100 برابر افزایش دهیم. در پی دو سال آینده باید با انجام دادن تمام تلاش خود این جای خالی را پر کنیم.

جهانگرد گفت: در دنیا به زودی تمامی‌دستگاه‌ها به وسیله آی.پی نسخه 6 هویت پیدا می‌کنند. ما در مهاجرت از نسخه 4 به نسخه 6 پروتکل اینترنت مشکلات زیادی خواهیم داشت، چرا که سخت‌افزار و نرم‌افزار‌های ما با نسخه جدید سازگاری ندارد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع کنفرانس، گفت: رایانش ابری در دنیا به شدت در حال توسعه است. در این زمینه در حال بررسی روی کشور‌های مختلف هستیم تا بتوانیم آن را با سیستم داخلی هماهنگ کنیم. این‌که سرورها در کجاها قرار بگیرد، از اهمیت بالایی برخوردار است. به علاوه باید کنترل‌پذیری، دسترس‌پذیری و امنیت را در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد که در این حوزه نیز سیاست دولت حمایت از بخش خصوصی است و دولت در این قلمرو باید کمترین دخالت را داشته باشد.

آیت اللهی: رایانش ابری؛ از مولفه‌های اصلی زیرساخت است

کاظم آیت اللهی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشورنیز در این همایش گفت: حرکت فناوری اطلاعات در دنیا به جایی رسیده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به همین دلیل ما نیز باید آن را همراهی و با برنامه‌ریزی توجه جامعه را بیشتر به این موضوع جلب کنیم.آیت‌اللهی افزود: مسیر بهینه سازی استفاده از فناوری، اشتراک گذاری منابع است که در این زمینه رایانش ابری از اهمیت بالایی برخوردار است. امروز که بحث اشتغال زایی در کشور گرم شده، می‌توان با استفاده از حجم دانش‌آموختگان و روش‌هایی مانند رایانش ابری درصد بسیار زیادی را در زمینه فناوری اطلاعات مشغول به کار کنیم.

آیت‌اللهی افزود: مشکلات فناوری اطلاعات در کشور را می‌توان با تخصیص بودجه از طرف حاکمیت و همراهی بخش خصوصی تا اندازه زیادی برطرف کرد و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان رگولاتور بخش خصوصی آمادگی خود برای همکاری با رگولاتور بخش دولتی اعلام کرده است.

تولایی: اوضاع کشور در ICT خوب نیست

احمد تولایی، مدیر ICT شرکت ملی نفت ایران نیز در رويداد جامع رايانش ابري ، با بیان اینکه 52 درصد از جوانان كشور از اينترنت استفاده مي كنند، گفت: با این وجود كشورمان در زمينه ICT جايگاه خوبي ندارد.

وی که با موضوع فاوا در ايران و جهان و رايانش ابري سخنراني می‌كرد، در ابتدا به وضعيت فعلي ايران در زمینه فاوا پرداخت و با بيان اينكه 4 درصد ايراني‌ها به اينترنت پرسرعت دسترسي دارند، گفت: 13 ميليون كاربر اينترنت در كشور از خدمات بانكداري الكترونيكي استفاده مي كنند و در دو سال اخير افزايش 10 برابر خريد آنلاين از موبايل داشته ايم.

وي در ادامه با بيان اينكه 25 ميليون خريدار بازي‌هاي رايانه‌اي، 25 ميليون مشترك تلفن ثابت و 60 ميليون سيم كارت فعال داريم گفت: صادرات كالا و خدمات دانش بنيان در سال 84 حدود 161 ميليون دلار بود كه در سال 91 به حدود 900 ميليون دلار رسيد و ضريب نفوذ تلفن ثابت در سال 92 به حدود 79 درصد رسيد.

تولايي در بخشي از سخنان خود با بيان اينكه ضريب نفوذ تلفن همراه در سال 91 حدود 78 درصد بوده، افزود: حدود 42 درصد خانوارها داراي رايانه هستند و 27 درصد به اينترنت دسترسي دارند.

وی در ادامه چند آمار بین المللی نیز ذکر کرد و گفت: نيمي از جمعيت جهان به نسل سوم موبايل دسترسي دارند، حدود 96 درصد جمعيت جهان از موبايل استفاده مي كنند و 38 درصد به اينترنت دسترسي دارند.

وي همچنين با بيان اينكه درآمد شركت اپل در سال 2012 برابر درآمد فروش نفت امارات متحده عربي بوده است، گفت: در سال 2010 كمپاني IBM مطالعاتي روي یک هزار و 500 مديرعامل در دنيا درخصوص آينده ICT انجام داده و براساس نتايج به دست آمده 80 درصد اين مديران معتقد بودند كه رشد محيط كسب و كار پيچيده‌تر شده و كمتر از نصف مديران می‌گفتند كه مي توانند با اين پيچيدگي مقابله كنند. وي همچنين درباره مشكلات فاوا در فضاي كسب و كار و راهكارهاي آن گفت: اهداف اصلي در خيلي از واحدها كاهش هزينه‌ و افزايش سود در مجموعه است تا اينكه به سمت ساز و كاري برويم كه بتوانيم به راحتي و كمترين هزينه به نيازهاي اساسي خودمان دسترسي داشته باشيم.

تولايي در ادامه درباره مزاياي استفاده از رايانش ابري از ديدگاه كاربران تجاري گفت: يكي از موضوعات مهم و عوامل نگراني دولت براي استفاده از رايانش ابري امنيت اطلاعات است و همگرايي تطابق،‌ تداوم تجارت و حفاظت داده و محرمانگي است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *