نقشه جهان

ترکیه دارای بیشترین میزان آلودگی در دنیا

نقشه جهانبراساس جدیدترین گزارش Microsoft Security Intelligence Report که توسط شرکت مایکروسافت درباره وضعیت امنیت فناوری اطلاعات در جهان تهیه و منتشر می شود، در شش ماهه اول سال میلادی 2013، ترکیه دارای بیشترین میزان آلودگی در بین دیگر کشورهای جهان بوده است.

در این بررسی منظور از نمیزان آلودگی، درصد کامپیوترهایی است که وجود حداقل یک بدافزار بر روی آنها گزارش شده است.

در این گزارش میزان آلودگی در شش بخش اسب های تروا (Miscellaneous Trojan)، کرم ها (Worm)، برنامه های سوء استفاده کننده از نقاط ضعف امنیتی (Exploit)، دریافت کنندگان (Downloader & Dropper)، ویروس ها (Virus)، سارقان گذرواژه و ابزارهای رصد (Password Stealer & Monitoring Tool) و درب های مخفی (Backdoor) بررسی شده است. ترکیه در بخشهای اسب های تروا، کرم ها، نقاط ضعف و دریافت کنندگان در صدر جدول کشورهای دارای بیشترین آلودگی قرار دارد. در سایر بخشها نیز این کشور سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

مایکروسافت این افزایش را نشان از علاقه مجرمان سایبری به ترکیه دانسته است.

Turkey2

در گزارش مایکروسافت، تعداد ماشینهای آلوده به 5 بدافزار برتر در ترکیه با تعداد ماشینهای آلوده به آن بدافزارها در خارج از این کشور، مقایسه شده اند. براساس این مقایسه، از مجموع 235 هزار آلودگی به اسب تروای Kilim، حدود 92 درصد آنها مربوط به ترکیه بوده است. سهم ترکیه از 179 هزار آلودگی به کرم Murkados حدود 97 درصد بوده است. اسب تروای Truado با 138 هزار آلودگی دارای سهم 87 درصدی در ترکیه است. 92 درصد از 97 هزار آلودگی به اسب تروای Preflayer نیز در ترکیه گزارش شده است. در نهایت، سهم ترکیه از مجموع 97 هزار آلودگی به اسب تروای Reksner حدود 47 درصد بوده است. این آمار به نوعی نشان دهنده هدفمند بودن افزایش میزان آلودگی ها در ترکیه و تاییدکننده نظریه مایکروسافت مبنی بر توجه خاص مجرمان سایبری به ترکیه، می باشد.

Turkey3

منظور مایکروسافت از اسب های تروا، بدافزارهایی است که بدون آلوده کردن فایلهای بیشتر، تنها از طریق کاربر بطور دستی اجرا می شوند. سهم ترکیه از این نوع آلودگی 30.6 درصد بوده است. روسیه با سهم 23.6 درصد دومین کشور آلوده در این بخش اعلام شده است. میانگین جهانی در بخش اسب های تروا 10.3 درصد بوده است.

در بخش کرمها، بدافزارهایی که خود را طریق روشهای مختلف ارتباطی به ماشینهایی دیگر منتقل می کنند، ترکیه با 21.4 درصد بالاتر از هند بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

در بخش Exploit، بدافزارهایی که با سوءاستفاده از ضعفهای امنیتی اقدام به آلوده کردن سیستمها می کنند، ترکیه با سهم 7.7 درصد، در این بخش بالاتر از سایر کشورها قرار گرفته است. میانگین جهانی در این بخش 3.9 درصد گزارش شده است.

در بخش دریافت کنندگان که اقدام به دریافت بدافزارهای دیگر بر روی سیستم آلوده می کنند، ترکیه با 10.7 درصد بالاتر از برزیل، درصد قرار گرفته است.

ترکیه و هند هر دو با سهم 8.8 درصد در صدر جدول آلودگی به ویروسها قرار دارند. منظور از ویروسها، بدافزارهایی هستند که با چسباندن کد مخرب به فایلهای سالم خود را منتشر می کنند. میانگین جهانی در این بخش 2.1 درصد بوده است.

ترکیه به همراه روسیه با سهم 2.5 درصد، هر دو در مقام سوم در بخش سارقان گذرواژه قرار گرفته اند. برزیل و هند با سهم های 3.2 و 2.8 درصد به ترتیب در مقامهای اول و دوم ایستاده اند.

در بخش درب های مخفی نیز چین با 3.1 درصد بیشترین سهم را کسب کرده است. میانگین جهانی نیز در این بخش 1.2 درصد بوده است.

Turkey1

منابع این گزارش، سایت هایی همچون Bing و Outlook.com و نرم افزارهایی همچون Microsoft Safety Scanner و Microsoft Security Essentials بوده است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *