تهدید دوباره حریم خصوصی کاربران توسط Google

app-ops-android-43در یک اقدام ناگهانی و بدون اعلام قبلی، شرکت Google یک قابلیت مهم برای “حفظ حریم خصوصی” کاربران را در نسخه جدید سیستم عامل Android حذف کرد. این قابلیت به کاربر اجازه می داد تا نرم افزارهایی را که اطلاعات شخصی کاربر را جمع آوری می کردند، تحت کنترل و نظارت داشته باشد.

قابلیت “حفظ حریم خصوصی” از طریق راهکار App Ops اولین بار در نسخه Android 4.3 ارائه شد. در آن زمان، بسیاری از فعالان و سازمان های حامی حریم خصوصی در فضای سایبری از این اقدام خودجوش Google استقبال و آنرا تحسین کردند. همه کارشناسان امنیتی نیز به کاربران توصیه کردند تا هرچه زودتر سیستم خود را به نسخه 4.3 ارتقاء دهند تا از این قابلیت مهم و جدید بهره ببرند.

گرچه هیچگاه کاربر دسترسی مستقیم به App Ops نداشت ولی با استفاده از نرم افزارهایی نظیر App Ops Launcher و یا Permission Manger که به آسانی از فروشگاه اینترنتی Google Play قابل تهیه بودند، کاربر می توانست از قابلیت های App Ops بهره ببرد.

ولی اکنون شرکت Google این قابلیت را در نسخه جدید Android 4.4.2 حذف کرده است. در برابر اعتراض به حذف این قابلیت مهم، مقامات Google اعلام کردند که گزینه App Ops تنها یک گزینه آزمایشی بوده و بدون برنامه ریزی مشخصی به سیستم عامل Android اضافه شده بود. به گفته Google، محدود کردن دسترسی برخی نرم افزارها توسط کاربر، باعث اختلال جدی در عملکرد عادی آنها می شود.

امروز همان فعالان و سازمان های حامی حریم خصوصی که تا دیروز Google را مورد تحسین قرار می دادند، لب به اعتراض و انتقاد گشوده و اقدامات شرکت Apple رقیب را در حفظ حریم خصوصی کاربر در سیستم عامل iOS به رخ Google می کشند.

مخالفت ها با این اقدام سرخود Google به حدی است که برخی کارشناسان امنیتی به کاربران توصیه می کنند که دستگاه خود را به نسخه جدید 4.4.2 ارتقاء ندهند. گرچه در نسخه جدید اصلاحات امنیتی مختلف صورت گرفته و امکانات جدیدی به آن افزوده شده است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *