هرزنامه

آمار جهانی ارسال کنندگان هرزنامه؛ ایران در مقام نهم

هرزنامهطبق جدیدترین آمار منتشر شده از سوی شرکت امنیتی Sophos، در بین ارسال کنندگان بزرگ هرزنامه در جهان، کشور ایران در مکان نهم، جلوتر از آلمان و روسیه قرار دارد.

قبل از معرفی بزرگترین کشورهای ارسال کننده هرزنامه (spam) باید به تفاوت بین “ارسال کننده هرزنامه” و “تولیدکننده هرزنامه” توجه داشت. تولیدگنندگان هرزنامه هیچگاه نمی تـوانند خودشان بطور مستقیم اقدام به ارسال هرزنامه کنند. علاوه بر هزینه سنگین پهنای باند اینترنت و هزینه های مرتبط با شرکت های میزبان (Hosting)، یقینا هیچ سرویس دهنده اینترنت (ISP) یا شرکت میزبان اجازه ارسال انبوه ایمیل های تبلیغاتی و ناخواسته را به تولیدکننده هرزنامه نخواهد داد.

در اینجاست که شبکه های مخرب که Botnet نامیده می شوند، توسط تولیدکنندگان هرزنامه بکار گرفته می شوند. شبکه های مخرب از مجموعه ای از کامپیوترهای تسخیر شده تشکیل شده اند که توسط بدافزارهایی که بر روی آنها نصب و فعال می شوند، تحت کنترل و فرماندهی گردانندگان شبکه مخرب درآمده و مجری فرامین و دستورات ارسالی از مرکز فرماندهی هستند.


بدین ترتیب تولیدکننده هرزنامه بدون پرداخت هزینه ای و بدون شناسایی شدن هویت خود، از طریق این کامپیوترهای تحت کنترل، اقدام به ارسال هرزنامه می کند.
در اغلب موارد، تولیدکننده یک هرزنامه و ارسال کنندگان آن هرزنامه در یک کشور واحد مستقر نیستند.

با این توضیحات، فهرست زیر نشان دهنده بزرگترین کشورهای ارسال کننده هرزنامه است.

spam-1
پنج کشور اول در این فهرست، جایگاه همیشگی دارند و به ندرت به رده های پایین تر سقوط می کنند. کشورهایی مثل چین و هند که هر کدام بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارند، طبیعی است که در صدر این فهرست قرار گیرند.
جایگاه کشورهایی مثل آمریکا را نیز می توان به دلیل امکانات گسترده اینترنت و توسعه شبکه های مخابراتی و ارتباطاتی، پذیرفت.

ولی حضور کشورهایی مثل ایران و پرو در فهرست ارسال کنندگان بزرگ هرزنامه در جهان نشان دهنده یک روند و تحول جدید است که این کشورها را به این سمت کشانده است.


روند و تغییرات جدید و چگونگی رخداد آن در کشور که باعث گردیده ایران در چنین جایگاهی قرار گیرد باید بطور جدی بررسی شده و راه های پیشگیری و جلوگیری از افزایش میزان ارسال هرزنامه، تهیه و به اجرا گذاشته شود.


البته اگر میزان ارسال هرزنامه به نسبت جمعیت هر کشور سنجیده و بررسی شود، ایران در جایگاه مناسب تری دارد. در این نوع مقایسه، کشورهای کم جمعیت تر در جایگاه بالاتر و نامناسب تری قرار می گیرند.


جدول زیر، سرانه ارسال هرزنامه را در کشورهای مختلف جهان نشان می دهد. در این جدول، عددی که در سمت راست نام کشورها نوشته شده، مقایسه سرانه ارسال هرزنامه در آن کشور با کشور آمریکا است.

spam-2

همانطور که مشاهده می شود، با مقایسه بر اساس میزان جمعیت، کشور کم جمعیتی مانند پرو، در این جدول به جایگاه ششم صعود کرده و در مقابل، کشور نسبتاً پرجمعیت ایران در بین 12 کشوری که بیشتری سرانه ارسال هرزنامه را دارند، قرار نمی گیرد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *