Win XP

هشدارهای آخر به کاربران Win XP

Win XPشرکت مایکروسافت یک بار دیگر به کاربران سیستم عامل 12 ساله Win XP هشدار داد که در آینده نزدیک این سیستم عامل تبدیل به تله ای خواهد شد که نفوذگران خواهند توانست به دفعات برای به دام انداختن قربانیان خود، از آن سوء استفاده کنند.

از اواسط فروردین ماه سال آینده، شرکت مایکروسافت پشتیبانی Win XP را متوقف خواهد کرد. از این تاریخ به بعد، هیچ اصلاحیه امنیتی برای این سیستم عامل تهیه و منتشر نخواهد شد. در نتیجه ظرف کمتر از یک ماه، Win XP آسیب پذیری و نقاط ضعف شناخته شده ای خواهد داشت که هیچگاه ترمیم و اصلاح نخواهند شد و همواره در اختیار نفوذگران برای سوء استفاده خواهند بود.

هشدار جدید شرکت مایکروسافت بخشی از برنامه ای است که از دو سال پیش آغاز شده و هدف آن تشویق هر چه بیشتر کاربران Win XP جهت ارتقاء به نسخه های جدیدتر Windows می باشد.

با توجه به اینکه بسیاری از بخش ها و قابلیت های سیستم عامل Windows در نسخه های مختلف یکسان هستند، لذا با کشف یک نقطه ضعف در یکی از نسخه های Windows، این احتمال وجود دارد که نسخه های دیگر نیز نسبت به این نقطه ضعف آسیب پذیر باشند.

از فروردین ماه سال آینده، یک چنین نقاط ضعف مشترک در نسخه های Windows، در نسخه های جدید توسط اصلاحیه های امنیتی ماهانه مایکروسافت ترمیم خواهند شد ولی اصلاحیه ای برای Win XP ارائه نخواهد گردید. لذا این آسیب پذیری در Win XP همچنان باقی خواهد ماند.

نفوذگران می توانند با مهندسی معکوس بر روی اصلاحیه های مایکروسافت، متوجه شوند که نقطه ضعف در چه بخش از سیستم عامل Windows هست و به چه نحوی اصلاح و ترمیم شده است. با داشتن این اطلاعات، نفوذگران قادر خواهند بود که نقطه ضعف را در Win XP هم شناسایی کرده و راه سوء استفاده از آن را هم به دست آورند.

به عنوان نمونه، در بین اصلاحیه های امنیتی ماه آگوست که هفته گذشته (22 مرداد) منتشر شد، از سه اصلاحیه ای که برای Win XP ارائه شده بود، دو اصلاحیه شامل Win 7 و Win 8 هم می شدند.

همچنین در یک سال گذشته، 45 اصلاحیه به طور مشترک برای Win 7، Win XP و Win 8 منتشر شده که نشان دهنده میزان آسیب پذیری و تهدیداتی است که در صورت اصلاح و ترمیم نشدن Win XP کاربران این سیستم عامل قدیمی، در معرض آن قرار خواهند گرفت.

البته ناگفته نماند که علیرغم تمام تلاش های شرکت مایکروسافت، هنوز هم حدود یک سوم کاربران Windows در جهان از Win XP استفاده می کنند. به همین دلیل نیز، گر چه مسئولان مایکروسافت هنوز هیچ صحبتی از تمدید مدت پشتیبانی Win XP به میان نیاورده اند، ولی بسیاری معتقدند که مایکروسافت به خاطر حفظ اعتبار نام شرکت و سیستم عامل Windows، در آخرین لحظات تاریخ تعیین شده را تمدید خواهد کرد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *