شرکت خدمات دهنده ایمیل به افشاگر آمریکایی تعطیل شد

ایمیل امنشرکت Lavabit که خدمات پست الکترونیکی امن ارائه می کرد و افشاگر آمریکائی، Edward Snowden، از جمله مشتریان این شرکت بود، زیر فشارهای دولت آمریکا و اقدامات قضایی ناچار به تعطیلی شد.

شرکت Lavabit در سال 2004 میلادی تاسیس شد و عمده فعالیت آن ارائه خدمات پست الکترونیکی امن و رمزگذاری شده، بود.

Snowden، افشاگر آمریکایی که فعالیت های شنود اطلاعاتی سازمان های امنیتی آمریکا را علیه شهروندان خود، افشا کرد از استفاده کنندگان خدمات Lavabit بوده و ماه گذشته از همین خدمات ایمیل برای دعوت افراد به یک نشست مطبوعاتی در فرودگاه مسکو، جایی که تا همین چند روز گذشته به مدت چندین هفته گرفتار شده و راه پیش و پس نداشت، استفاده کرد. Snowden پس از دریافت پناهندگی موقت یکساله از دولت روسیه، اکنون از بخش ترانزیت فرودگاه مسکو خارج شده و در محلی مخفی در کشور روسیه اقامت دارد.

موسس شرکت Lavabit ضمن اعلام تعطیلی شرکت خود با انتشار اطلاعیه ای به محدودیت های قانونی و قضایی که مانع از بیان وضعیت فعلی خود می شود، اشاره کرده است. در این اطلاعیه آمده است که با وجود دو بار تلاش برای کسب مجوز برای بیان رویدادهایی که در شش هفته گذشته  گریبانگیر وی و شرکت او شده است، هنوز نمی تواند مطلبی را منتشر کند. فقط امیدوار است که در آخرین اقدام قضایی، قادر گردد تا شرکت Lavabit را یکبار دیگر بعنوان یک شرکت آمریکایی فعال و زنده کند.

سایت رسمی شرکت Lavabit تقریبا غیرقابل دسترس است. ولی صفحات ذخیره شده از سایت این شرکت در جستجوگر Google نشان می دهد که در خدمات پست الکترونیکی Lavabit از سه روش برای رمزگذاری ایمیل ها استفاده می کرده است. ایمیل ها قبل از ارسال به سرورهای Lavabit رمزگذاری شده و لذا (حداقل در تئوری) امکان خواندن این ایمیل ها بدون رمز وجود ندارد. شرکت Lavabit نیز فقط مشخصه ای از رمزهای اعضای خود بصورت Secure Hash Algorithm یا SHA نگهداری می کند. در نتیجه، حتی اگر این مشخصه های رمز در اختیار مقامات امنیتی دولت آمریکا هم قرار بگیرد، کمک چندانی برای بازگشایی ایمیل های رمزگذاری شده Snowden، نخواهد کرد.

ضریب امنیت ایمیل های Lavabit به میزان دشواری و پیچیدگی رمز کاربر نیز بستگی دارد. همچنین نفوذگران می توانند در صورت عدم استفاده از ارتباط امن (SSL) بین کاربر و سرورهای Lavabit، دسترسی به ایمیل های رد و بدل شده را در بین راه داشته باشند. البته دسترسی به ایمیل های رمزگذاری نشده بر روی کامپیوتر کاربر هم آسان ترین راه دسترسی به این ایمیل ها خواهد بود.

موسس Lavabit در انتهای اطلاعیه خود نوشته است “این تجربه به من درس خوبی داد. تا زمانیکه مجالس قانونگذاری آمریکا دخالت نکنند و مراحل قضایی شفافی وجود نداشته باشد، به هیچ کسی توصیه نمی کنم که اطلاعات خود را به هر نوعی در دسترس شرکت هایی که رابطه علنی و رسمی با کشور آمریکا دارند، بگذارند.”

به دنبال تعطیلی شرکت Lavabit زیر فشار و اقدامات قضایی دولت آمریکا، شرکت مشابه دیگری به نام Silent Circle نیز در یک اقدام پیشگیرانه، تعطیلی و توقف خدمات ایمیل امن خود را اعلام کرد. مسئولان Silent Circle اعلام کرده اند که تاکنون هیچ ارتباط و تماسی از سوی مقامات دولتی آمریکا نداشته اند ولی از بیم و هراس اینکه شرایط مشابه Lavabit برای آنها رخ دهد، چنین تصمیمی را گرفته اند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *