مرورگر Firefox اصلاح شد

Firefoxنسخه جدید و به روز شده ای از مرورگر Firefox منتشر شده تا علاوه بر اصلاح 13 نقطه ضعف امنیتی در آن، قابلیت “مشاهده خصوصی” (Private Browsing) بهینه سازی شده و از انعطاف بیشتری برخوردار باشد. از 13 نقطه ضعف اصلاح شده در نسخه Firefox 20 پنج نقطه ضعف دارای درجه اهمیت “حیاتی” (Critical) هستند.

همچنین بخش دریافت فایل و مدیریت فایلهای دریافت شده، بهبود یافته و آسان تر شده است. علاوه بر این، منبعد کاربر می تواند بدون نیاز به راه اندازی مجدد مرورگر، برنامه های جانبی (plug-in) مرورگر را که بیش از 11 ثانیه واکنشی از خود نشان نمی دهند، متوقف سازد. 

با این حال، مهمترین تغییر در نسخه جدید مرورگر Firefox 20 تکمیل و بهینه سازی قابلیت “مشاهده خصوصی” است. در این حالت، هیچ رویدادی از فعالیت کاربر بر روی اینترنت در کامپیوتر ثبت و ذخیره نمی شود. سایت های مشاهده شده و فایلهای دریافت شده هم قابل ردگیری نخواهند بود. همچنین در صفحه خصوصی مرورگر، امکان ذخیره برنامه های Cookies و رمزهای عبور، وجود ندارد.    

قابلیت “مشاهده خصوصی” در دیگر مرورگرها هم وجود دارد. مرورگر Safari اولین مرورگری بود که در سال 2005 میلادی چنین قابلیتی را ایجاد کرد. پس از آن نیز، مرورگرهای Chrome، IE و Firefox در سال 2009 میلادی قابلیت “مشاهده خصوصی” را فراهم آوردند. مرورگر Opera نیز در سال 2010 موفق به انجام این کار شد.

تابحال استفاده از قابلیت “مشاهده خصوصی” در مرورگر Firefox سخت و پیچیده بود و امکان داشتن صفحه خصوصی در کنار صفحات عادی مرورگر وجود نداشت. اکنون این دشواری ها برطرف شده و این قابلیت از انعطاف بسیار زیادی برخوردار است.

در بین 13 نقطه ضعفی که در نسخه جدید Firefox 20 ترمیم شده اند، می توان به نقطه ضعف DLL load hijacking که در بخش Mozilla Updater این مرورگر وجود داشت، اشاره کرد. سال گذشته نیز یک نقطه ضعف مشابه در مرورگر Firefox برطرف شده بود. با سوء استفاده از این نقطه ضعف می توان فایلهای مخرب از نوع DLL را بجای فایلهای سالم و اصلی به سیستم معرفی کرد تا به اشتباه، سیستم آنها را بکار گیرد.

مرورگر Firefox بطور خودکار و در پس زمینه به روز می شود. برای دریافت فایل نصب مرورگر نیز می توان به سایت موسسه Mozilla مراجعه نمود. 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

یک پاسخ

  1. مرورگرهاتبلتم متاسفانه متوقف شده وقتی خبری یا مطلبی برایم ارسال می شود فقط
    تیترهای خبرها و مطالب را می خوانم اصل
    توضیحات را به علت مرور گر متوقف شده
    نمی توانم بخوانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *