گول نخورید! دیسک کامپیوترتان خراب نیست

اخیراً یک برنامه جدید کلاهبرداری مشاهده شده که با فریب کاربران و ایجاد نگرانی برای آنها، سعی در فروش یک نرم‎افزار بی‎ارزش و جعلی دارد.

این برنامه مخرب، مانند بسیاری از برنامه‎های مزاحم و مخرب امروزی، با فریب کاربر برای دسترسی به یک فایل مفید، تصویر جالب، ویدئویی تماشایی، برنامه سودمند و… بر روی کامپیوتر قربانی دریافت و نصب می‎شود.

پس از فعال شدن این برنامه مخرب، ابتدا برخی از فایل‎های کامپیوتر به یک شاخه موقت انتقال داده می‎شوند و سپس تمام نشانک (icon)ها از روی صفحه اصلی (Desktop) محو می‎شوند. در این مرحله یک پیام هشدار جعلی که بسیار شبیه پیام‎های سیستم عامل Windows است، نمایان می‎شود. متن این پیام عبارت است از:

Run a system diagnostic utility to check your hard disk for errors

در صورت کلیک بر روی دگمه OK در این پیام هشدار، یک برنامه جعلی تحت نام Windows Recovery شروع بکار می‎کند که در ظاهر دیسک سخت و فایل‎های روی آن را کنترل می‎کند. عملکرد و ظاهر این برنامه بسیار باورکردنی است و بسیاری از کاربران حرفه‎ای را نیز می‎تواند فریب دهد.

در پایان اجرای این برنامه، با نمایش جدول و نمودارهای دروغین از کاربر خواسته می شود که برای رفع خرابی دیسک سخت و برگرداندن فایل‎های حذف شده از روی دیسک، اقدام به خرید نسخه کامل نرم‎افزار Windows Recovery به ارزش 50/79 دلار کند.

خوشبختانه هیچیک از فایل‎های ناپدید شده از روی کامپیوتر، حذف و پاک نمی‎شوند و تنها به شاخه دیگری منتقل می‎گردند. پس با یک جستجو ساده می‎توان، بسیاری از فایل‎ها را پیدا کرده و به محل اصلی برگرداند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *