نهادهای متعدد امنیتی مانعی برای فعالیت بخش خصوصی

شورای عالی فضای مجازیعضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تعدد نهادهای تصمیم گیرنده در حوزه امنیت را مانعی برای فعالیت بخش خصوصی دانست و گفت: شورای عالی مجازی تلاش کرده است با تشکیل کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی این مشکل را برطرف کند.

 به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا شاه میرزایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه فضای مجازی گاه موازی کاری‌هایی صورت می گیرد که همین موازی کاری‌ها مانعی برای فعالیت بخش خصوصی به شمار می رود.

 وی بخشی از این موانع را مربوط به نهادهای امنیتی دانست و اظهار کرد: لازم است که در فضای مجازی بخش خصوصی فعال شود و بخش خصوصی کشور باشد که این بخش را اداره می‌کند و شبکه ملی اطلاعات راه می‌اندازد.

 وی ادامه داد: اما بخش خصوصی اگرچه برای سرمایه‌گذاری آماده است اما گاه برخی موانع بر سر راه آن وجود دارد که یکی از این موانع فعالیت نهادهای متعدد امنیتی است.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در عین حال گفت: در حال حاضر ما نهادهای امنیتی متعددی در کشور داریم که همه آن‌ها دغدغه امنیت دارند و اتفاقا این موضوع درست هم است اما اگر حرف تمام این نهادها با یکدیگر یکی شود دیگر بخش خصوصی بلاتکلیف نخواهد ماند.

وی با اشاره به راه‌اندازی کمیسیون امنیت فضای مجازی ادامه داد: نکته دیگر آن که در زمینه قانون‌گذاری هم در حال حاضر نهادهای متعددی حضور دارند و در حوزه تنظیم مقررات نیز بخش‌های مختلفی در حوزه‌های رادیو و شبکه، محتوا و … فعالیت می‌کنند که گاه فعالیت‌ این بخش‌ها با یکدیگر موازی و در برخی موارد متناقض یکدیگرند به همین دلیل یک شرکت و سازمان مجبور می‌شود برای گرفتن مجوز به چندین بخش مختلف مراجعه کند.

 او ادامه داد: اما اکنون شورای عالی مجازی با راه‌اندازی کمیسیون تنظیم مقررات فضای مجازی سعی بر حل این مشکلات دارد که ما امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها و بخش های مختلف کشور از جمله دولت و مجلس روز به روز همگرایی بیشتری در میان نهادها مشاهده کنیم.

 شاه میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اقدامات متعددی که تاکنون انجام شده است اشاره کرد و یکی از موارد را مربوط به اپراتورهای تلفن همراه دانست و گفت: در زمینه اپراتورهای موبایل برای این که آنها مجبور نباشند برای ترافیک داخلی اینترنت هزینه‌های اینترنت جهانی را پرداخت کنند، مجوزهایی قرار است صادر شود تا با ایجاد زیرساخت‌های لازم فضایی ایجاد شود که دیگر لازم نباشد اپراتورها تمام ترافیک خود را از اینترنت جهانی تامین کنند. این مجوز در حال حاضر در حال آماده شدن است تا از این پس بخش خصوصی بتواند با بهره‌مندی از آن مسائل خود را برطرف کند.

 این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در حال حاضر در دنیا تا 10 درصد GDP کشورها را ICT شامل شده است و این صنعت بسیار اشتغالزا به شمار می‌رود. چرا که در این حوزه هر شغلی را می‌توان با 10 میلیون تومان ایجاد کرد اما به عنوان مثال در صنعتی مثل پتروشیمی باید میلیاردها تومان هزینه شود تا یک شغل ایجاد شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد لازم است سرمایه‌گذاری بیشتری در این بخش صورت گیرد.

 شاه میرزایی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در حوزه موبایل این روزها اپراتورهای داخلی ما بیشتر کارشان این است که به فروش اینترنت جهانی بپردازند؛ به عبارت دیگر گویی ما تبدیل به ابزار فروش سرویس‌های خارجی شده‌ایم و برای آن‌ها درآمدزایی می‌کنیم در حالی که می‌توان این درآمد را به نفع خود کشور ایجاد کرد.

 اما وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ارائه پهنای باند رایگان به شرکت‌های داخلی خبر داد و گفت: از زمان تشکیل شورای عالی فضای مجازی مجوزهایی در حوزه خدمات چند رسانه‌ای صادر شده است و ما روز گذشته توانستیم مصوبات مربوط به نقاط تبادل ترافیک داده در داخل کشور را تبیین کنیم که این موضوع قیمت پهنای باندی برای شرکتهای داخلی رایگان می‌کند یعنی هیچ گونه هزینه‌ای بابت ترافیک داده‌های داخلی نباید توسط این شرکت‌ها پرداخت شود.

وی یادآور شد: در این زمینه هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های مرتبط ایجاد خواهد شد و به زودی این مصوبه توسط کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این مصوبه یکی از پایه‌های اینترانت ملی است که تا یک ماه دیگر به وزارت ارتباطات ابلاغ خواهد شد.

 شاه میرزایی همچنین یادآور شد: نقاط تبادل ترافیک داده داخلی یا بخش‌ها ظرف یک ماه آینده ایجاد خواهند شد و در این زمینه وزارت ارتباطات نیز مکلف شده است که این نقاط را ظرف مدت در کشور ایجاد کند.

 اما عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره برنامه‌های این شورا در زمینه امنیت فضای موبایل مطرح شده بود توضیح داد: اپراتورهای موبایل مسوولیت کامل خود در برابر امنیت کاربران را رعایت نمی‌کنند. به همین دلیل گاه ممکن است بدون اطلاع کاربر برنامه‌هایی که روی گوشی است به اینترنت وصل شود و اطلاعات محرمانه افراد را به سایت‌ها منتقل کند.

 شاه میرزایی در عین حال یادآور شد: در این زمینه لازم است اپراتورها علاوه بر اطلاع‌رسانی این برنامه‌ها را کنترل کنند و علاوه بر اطلاع‌رسانی پیامکی به کاربران نسبت به فیلتر کردن این برنامه‌ها اقدام کنند. به عبارت دیگر فیلترینگ تنها وظیفه حاکمیت محسوب نمی‌شود.

 او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با تعرفه‌های موجود و حمایت شورا از سرمایه‌گذاری داخلی اظهار کرد: در کشور ما قیمت برخی خدمات نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است و بخشی از خدمات هم قیمت پایین‌تری دارند.

 وی در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک و سیاست‌گذاری شورا در زمینه این سایت‌ها اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی صد موضوع مهم را در دستور کار دارد که شبکه‌های اجتماعی هم یکی از این موارد می‌شوند اما لازم است که ما به ترتیب وارد این مبحث‌ها شویم.

شاه میرزایی ادامه داد: در حال حاضر ما مباحثی مانند شبکه ملی اطلاعات، سرویس‌های پایه وب، موتورهای جست‌وجو، نقاط تبادل ترافیک را در دستور کار داریم و اولویت ما با این موضوعات است و در مرحله‌های بعدی وارد موضوع شبکه‌های اجتماعی خواهیم شد.

اما این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بابت طولانی شدن راه اندازی رایتل به انتقاد پرداخت و گفت: به تعویق افتادن این موضوع و راه اندازی این اپراتور موضوعی است که جای توجه دارد چرا که راه اندازی یک اپراتور در دنیا شش ماه کار دارد نه سه یا چهار سال. این میزان زمان برای راه‌اندازی یک اپراتور قابل توجیه نبوده و این در شان کشور نیست.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: قطعا کشور نیاز به نسل سوم و چهارم تلفن همراه را احساس می‌کند اما مجوزهایی که تاکنون اعطا شده مجوزهای کاملی نیست.

 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *