انهدام یک شبکه مخرب (botnet)

Botnetشرکت مایکروسافت با کمک و همراهی شرکت Symantec یک شبکه مخرب که میلیونها کامپیوتر را در جهان تحت کنترل خود درآورده بود، منهدم کرد. این شبکه مخرب که به نام Bamital معروف شده بود، اقدام به کلاهبرداری مالی از شرکت های تبلیغاتی اینترنتی می کرده و هم چنین اطلاعات شخصی کاربران را به سرقت می برده.

برآورد می شود که حدود 8 میلیون کامپیوتر در دو سال گذشته توسط شبکه مخرب Bamital آلوده شده و تحت کنترل در آمده اند.

به اینگونه شبکه های مخرب Botnet گفته می شود و به کامپیوترهایی که با آلوده شدن به انواع بدافزارها و جاسوس افزار تحت کنترل گردانندگان این شبکه های مخرب قرار می گیرند، Bot نامیده می شوند.

این ششمین شبکه مخرب در جهان است که توسط شرکت مایکروسافت از طریق مراجع قضایی منهدم می شود. همچنین دومین شبکه مخربی است که با همکاری Symantec بر چیده شده است.

طبق شکایت شرکت مایکروسافت به یکی از دادگاه های آمریکا، 18 نفر که هنوز هویت آنان شناسایی نشده، در کشورهای آمریکا، روسیه و انگلیس، گردانندگان اصلی این شبکه مخرب بوده اند. طبق حکم قضایی صادرشده، دستگاه هایی که مرکز فرماندهی Bamital بر روی آنها انجام می شده از یک شرکت سرویس دهنده خدمات اینترنت در آمریکا ضبط و جمع آوری شده اند.

کاربرانی که کامپیوتر آنها آلوده به بدافزارهای Bamital هستند، بطور ناخواسته به سایت های مختلف تبلیغاتی هدایت می شدند. حتی اگر این کاربران بر روی نتایج واقعی جستجو در Google ،Bing و یا Yahoo کلیک می کردند، باز هم به سایت هایی کشانده می شدند که شرکت های تبلیغاتی برای هر کلیک و مراجعه کننده، مبلغی را پرداخت می کنند.

گردانندگان شبکه مخرب Bamital به این روش که اصطلاحاً Click-Fraud یا “کلاهبرداری کلیلی” گفته می شود، توانسته بودند میلیون ها دلار از شرکت تبلیغاتی بابت ارجاع کاربران به سایت های آنان، کلاهبرداری کنند.

اکنون که شبکه مخرب Bamital برچیده شده است، کاربرانی که کامپیوتر آنها همچنان آلوده به بدافزارهای مرتبط با این شبکه مخرب هستند، در هنگام جستجو در جستجوگرهای مشهور مانند Google و Yahoo به یک صفحه راهنما برای پاکسازی کامپیوتر خود هدایت خواهند شد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *