برتری مجدد مایکروسافت در مبارزه مرورگرها

جدیدترین آمار منتشر شده درباره سهم هر یک از مرورگرها (Browser) از بازار سال 2012، نشان می دهد که مرورگر Internet Explorer شرکت مایکروسافت توانسته بعد از 8 سال سقوط مستمر، یکبار دیگر کاربران بیشتری را به سوی خود جلب کند.

بر اساس آمار موسسه Net Applications که میزان استفاده از مرورگرها را بر روی اینترنت بررسی می کند، مرورگر IE در پایان سال میلادی 2012 توانسته سهم خود را در بازار مرورگرها به حدود 55 درصد برساند. این میزان نشان دهنده نزدیک به 3 درصد رشد در مقایسه با ابتدای سال است.

این اولین رشد مرورگر IE پس از هشت سال کاهش مستمر می باشد. در بین سال های 2005 الی 2011 میلادی، شرکت مایکروسافت شاهد از دست دادن بخش عمده ای از بازار مرورگرها بوده است. در سال 2005 بیش از 90 درصد بازار مروگرها متعلق به مرورگر IE بود ولی پس از آن، مرورگرهای جدیدی که وارد بازار شدند، هر سال درصد قابل توجهی از این بازار را از IE گرفته و به خود اختصاص داده اند. ابتدا مرورگر Firefox بود که حدود 7 سال قبل ظهور کرد و سپس مرورگر Chrome بود که 4 سال قبل پا به میدان مرورگرها گذاشت. در سال 2010، مرورگر IE تنها با حفظ 52 درصد، به کمترین میزان خود رسید.

برگشت بخت مرورگر IE در سال 2012 را می توان به نسخه IE9 و سازگاری آن با فناوری جدید HTML5 نسبت داد. به ویژه قابلیت Canvas که ابزاری در محیط HTML5 است، یکی از بزرگترین امتیازات نسخه IE9 بوده است که در ابتدای سال 2012 میلادی به بازار عرضه شد. این قابلیت های ویژه IE در نسخه جدیدتر IE10 نیز ادامه پیدا کرده است. قابلیت Canvas امکان پردازش تصاویر دو بعدی را فراهم می آورد و در انجام سریعتر اینکار از پردازنده گرافیکی کامپیوتر نیز کمک می گیرد.

البته این رویداد به معنی این نیست که مایکروسافت می تواند نفس راحتی بکشد ! با کاهش میزان تولید کامپیوترهای شخصی (PC) و استفاده بیشتر از دستگاه های همراه (Mobile)، نظیر تلفن های هوشمند و کامپیوترهای خشتی (Tablets)، شرکت مایکروسافت کار دشواری برای حفظ بازار مرورگرها خواهد داشت. در حال حاضر سهم مرورگر IE بر روی دستگاه های همراه فقط یک درصد است. این میزان متعلق به نسخه IE9 می باشد و با عرضه نسخه جدید IE10 این میزان سهم فقط 06/0 درصد افزایش یافته است.

بازار کامپیوترهای خشتی تاکنون در انحصار شرکت Apple با دستگاه های iPad بوده است. بطور پیش فرض، بر روی این دستگاه ها از مرورگر Saffari استفاده می شود. با ورود کامپیوترهای خشتی با سیستم عامل Android نیز مرورگر Chrome در حال تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی در بازار مروگرهای همراه است. 

تنها جایی که مایکرسافت می تواند برای حیات مرورگر IE امیداوار باشد، کاربران سازمانی است که بخش عمده ای از آنها همچنان از کامپیوترهای شخصی با سیستم عامل Windows استفاده می کنند. البته این نوع کاربران هم اخیرا دستخوش تغییر تحول شده اند و به استفاده از کامپیوترهای خشتی و کامپیوترهای قابل حمل با سیستم های عامل مبتنی بر Linux روی آورده اند.

ولی فعلاً  مایکروسافت می تواند از موقعیتی که به دست آورده است، لذت ببرد و خوشحال باشد.

نمودار IE

 

 

 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *