پیش بینی هایی درباره 2013

سال 2013نگاهی به آنچه که در سال میلادی گذشته در دنیای امنیت فناوری اطلاعات اتفاق افتاد و پیش بینی رویدادهای جهان و روند بازار در سال جدید، همیشه جالب و در عین حال دشوار بوده است.

در مقاله “درس هایی از سال 2012” به برخی رویدادهای امنیتی جهان پرداختیم و اکنون در این مقاله چند پیش بینی درباره اوضاع و احوال امنیت در سال میلادی جدید خواهیم کرد. در اینکار نیز از چه کسانی بهتر از کارشناسان شرکت McAfee می توانیم کمک بگیریم !

بر اساس گزارش جدیدی که شرکت McAfee درباره روند امنیت در سال جدید 2013 در حوزه های مختلف IT منتشر کرده، نشان می دهد که بدافزارهای مخصوص دستگاه های همراه (Mobile Devices) از نظر فناوری و پیچیدگی جهش چشمگیری خواهند داشت. تعداد این بدافزارها هم به ارقام سرسام آوری خواهد رسید. افزایش یکباره و ناگهانی دستگاه های همراه و محبوبیت روز افزون آنها در بین مردم، باعث شده تا بدافزارنویسان نیز تلاش و سعی خود را بر روی این نوع دستگاه ها متمرکز کنند.

در بازار دستگاه های همراه، بدافزار نویسان از موفقیت بهتری برخوردار هستند. آنها از چند دهه تغییر و تحول بدافزارها در دنیای کامپیوترهای شخصی (PC) درس گرفته و تجربه کسب کرده اند و اکنون این تجربیات را می توانند در دنیای دستگاه های همراه پیاده کنند. از طرف دیگر، هنوز هم استفاده کنندگان از دستگاه های همراه این باور غلط را دارند که دستگاه های همراه ذاتاً امن و ایمن هستند.

شیوه مخربی که پس از سال ها بی اعتنایی به آن، اکنون به دلایل مختلف مورد توجه افراد خلافکار قرار گرفته، گروگانگیری اطلاعات و دستگاه های کاربران است. به این روش که اصطلاحاً Ransomware می گویند، اطلاعات و یا کل دستگاه کاربر رمزگذاری و قفل می شود و فرد گروگانگیر برای آزاد ساختن آنها، از کاربر درخواست باج می کند. امروزه با وجود روش های ساده و سریع الکترونیکی برای جابجایی پول، افراد خلافکار شانس بیشتری برای موفقیت در کار خود و شناسایی نشدن دارند. مخصوصاً اگر وجه درخواستی چندان قابل توجه نباشد، احتمال اینکه قربانی بدون مراجعه به مراجع قانونی و تنها به امید پس گرفتن اطلاعات خود، اقدام به پرداخت باج کند، زیاد است. البته هیچگاه نمی توان مطمئن بود که پس از پرداخت باج، حتماً اطلاعات گروگان گرفته شده، در حالت اصلی و اولیه خود پس داده خواهد شد و یا اصلاً پس داده خواهد شد.

سوء استفاده از برنامه های کاربردی مخرب بر روی دستگاه های همراه وارد مرحله جدیدی خواهند شد. این برنامه ها که اصطلاحاً APP نامیده می شوند، به نحوی تهیه خواهند شد که بدون دخالت و نیاز به تایید کاربر، نصب و فعال شوند. انتقال آلودگی از طریق فناوری های بی سیم بین دستگاه های همراه و سرقت از حساب های بانکی که از طریق دستگاه های همراه مدیریت می شوند، از دیگر رویدادهای جدید در سال 2013 خواهند بود.

همچنین McAfee پیش بینی می کند که در سال جدید میلادی، فعالیت گروه های نفوذگر که با ایده های سیاسی و آزادی خواهی ایجاد شده بودند، کاهش یابد. فعالیت این گروه ها که اصطلاحاً Hactivist نامیده می شوند، در سال 2011 میلادی با ظهور گروه مشهور Anonymous به اوج خود رسید ولی در سال گذشته میلادی، روند نزولی به خود گرفت. ایجاد گروه های سود جویی که در ظاهر خود را Hativist نشان می دادند، یکی از دلایلی است که باعث کم شدن حمایت مردمی از نوع گروه ها شد. بعلاوه، بسیاری از مراکز و موسساتی که معمولاً قربانی حملات این گروه ها می شدند، از رویدادهای گذشته، درس گرفته و اکنون خود را در برابر این نوع حملات آماده تر کرده اند.

حملات سایبری که حمایت و پشتوانه دولتی داشته باشند، در سال میلادی جدید رو به افزایش خواهد گذاشت. این نوع حملات روز به روز پیچیده تر شده و همچنان این ابهام باقی خواهد ماند که حامیان این حملات سایبری که هر از چند گاهی به یکباره کشف می شوند، چه دولت هایی هستند. شرکت McAfee معتقد است که خدمات مرتبط با حملات سایبری به تدریج طی سال جدید میلادی به بلوغ رسیده و بازار و متقاضیان خود را خواهد داشت.

گزارش کامل شرکت McAfee درباره پیش بینی های سال میلادی 2013 تحت عنوان 2013 Threat Predictions منتشر شده است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *