غیر فعال شدن Extension در مرورگر Chrome 25

از نسخه جدید مرورگر Chrome 25 که به زودی منتشر خواهد شد، برنامه های جانبی (Extension) این مرورگر که به صورت غیر مستقیم (Offline) توسط برنامه های دیگر نصب شده اند، غیر فعال خواهند گردید، مگر آنکه کاربر به طور دستی مجوز فعال شدن مجدد آن را بدهد.

برنامه های جانبی که از طریق صفحه رابط مرورگر Chrome نصب نشده اند، معمولاً با ایجاد تغییرات در Registry نصب شده و فعال بودن خود را به مرورگر منعکس می کنند. این روش برای راحتی کاربر در زمان نصب نرم افزارهای کاربردی دیگر و امکان افزودن ابزارهای جانبی آن نرم افزار در محیط مرورگر، ایجاد شده بود. ولی متاسفانه این روش مدتهاست که تبدیل به شیوه ای برای نصب برنامه های جانبی (و اغلب مخرب) در مرورگر Chrome، بدون اطلاع و آگاهی کاربر شده است.

بدین منظور از نسخه Chrome 25 تمام برنامه های جانبی که به این روش و به طور غیر مستقیم در مرورگر نصب و فعال شده اند، به حالت غیر فعال در خواهند آمد و تنها کاربر می تواند به طور دستی فعال شدن مجدد آن را تایید کند. این سیاست حدود یکسال قبل در مرورگر Firefox اعمال گردید.

از جمله عملیات مخربی که بدین روش صورت گرفته، می توان به برنامه جانبی مخربی اشاره کرد که باعث می گردید، تبلیغات جعلی در سایت مشهور Wikipedia برای کاربرانی که از مرورگر Chrome استفاده می کردند، به نمایش در آید.

البته نصب برنامه های مخرب در مرورگر Chrome تنها به این روش محدود نمی شود. تا همین اواخر، مرورگر Chrome اجازه نصب مستقیم این برنامه ها را از سایت های ثالث می داد ولی اکنون تنها راه نصب مستقیم (On line) برنامه های جانبی از طریق سایت رسمی Chrome Web Store می باشد. گر چه هنوز هم برنامه های مخرب قادرند در قالب برنامه های سالم و مفید، راه به سایت رسمی Chrome Web Store پیدا کنند.

یقیناً این اقدامات جدید در مرورگر Chrome مانع از ادامه فعالیت برنامه های جانبی مخرب در این مرورگر نخواهد شد ولی قدم مثبتی برای افزایش امنیت کاربران مرورگر Chrome و روشی برای دشوار ساختن فعالیت های مخرب در این مرورگر به حساب می آید.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *