در بین ضدویروس های دنیا، کدامیک محبوب ترین است ؟

حدس می زنید در بین تمام ضدویروس های خانگی (تک کاربر) در دنیا، کدامیک محبوب ترین است و بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می گیرد؟ طبق آمار شرکت امنیتی OPSWAT، اگر جواب شما به غیر از “مایکروسافت” بوده باشد، اشتباه کرده اید!

بله، شاید باور آن دشوار باشد ولی ضد بدافزار (Anti-Malware) رایگان مایکروسافت، به نام MS Security Essentials، محبوب ترین ضد ویروس تک کاربر در جهان است. در ضمن، درصد افزایش تعداد کاربران این ضد ویروس بیشتر از هر ضد ویروس دیگری است. جایگاه ضد ویروس مایکروسافت در کشور آمریکا قوی تر و بیشتر نیز هست.

مقایسه ضدویروس

آمار نشان می دهد که بر روی کامپیوتر هایی که محصول مایکروسافت بوده است، 94 درصد از کاربران، اقدام به فعال سازی آن کرده و از ضد ویرس برای کنترل زنده و آنی فعالیت های خود، استفاده می کنند. در حالیکه این میزان حتی برای ضد ویروس های مشهور مانند Symantec حدود 60 درصد است. همین میزان تفاوت درباره به روز رسانی ضد ویروس ها هم وجود دارد . حدود 94 درصد از کاربران ضد ویروس مایکروسافت در یک هفته گذشته، اقدام به بروز رسانی کرده اند ولی تنها 50 درصد از کاربران ضد ویروس Symantec در 7 روز گذشته، نرم افزار خود را به روز نموده اند.

یکی از مهم ترین نکاتی که از گزارش شرکت امنیتی OPSWAT مشاهده می شود، استقبال کاربران از ضد ویروس های خانگی رایگان است. این رفتار می تواند دو دلیل داشته باشد. اول اینکه، کاربران اعتقاد چندانی به استفاد ه از ضد ویروس ندارند و تنها در صورت در دسترس بودن، آن را فعال کرده و استفاده می نمایند. ضد ویروس مایکروسافت به همراه سیستم عامل Windows می آید و به همراه نصب اصلاحیه های امنیتی مایکروسافت، بطور خودکار به روز می شود. دلیل دوم نیز می تواند به عملکرد و قابلیت های یکسان ضد ویروس های رایگان و پولی مربوط باشد. بسیاری از کاربران تفاوت چندانی بین نسخه های رایگان وپولی نمی بینند.

نکته دیگری که از گزارش OPSWAT می توان متوجه شد، تفاوت رفتار و سلیقه کاربران آمریکایی با دیگر کاربران دنیا است. این نشان می دهد که سلطه و تأثیر آمریکا بر بازار IT دنیا در حد و اندازه ای که در گذشته بود، دیگر نیست. در آمار های جهانی، ضد ویروس مایکروسافت با ضد ویروس رایگان Avast در یک سطح هستند و ضدویروس های Nod32 ،Symantec و Avira بطور مشترک در رده بعدی قرار دارند. در حالیکه در بازار آمریکا، ابتدا ضدویروس مایکروسافت و سپس ضدویروس Symantec با فاصله زیادی از بقیه محصولات جلوتر هستند.

جایگاه جهانی

جایگاه جهانی ضدویروس های تک کاربر

جایگاه در آمریکا

جایگاه ضدویروس های تک کاربر در آمریکا

زمانی فروش ضدویروس های خانگی McAfee ،Symantec و Trend Micro یکی از بزرگترین منابع درآمد برای این شرکت ها بود. حتی ضدویروس های رده هفتم و هشتم دنیا هم می توانستند درآمدهای 100 میلیون دلاری در سال داشته باشند . ولی اکنون با آمدن ضدویروس های خانگی رایگان، این معادلات به هم خورده است.

به همین دلیل، امروز نیز شاهد هستیم که ضد ویروس های با سابقه مانند Symantec تلاش دارد که هرچه سریعتر وارد بازار امنیتی دستگاه های همراه (Mobile) شود. بازاری که پیش بینی می شود چندین برابر بزرگتر از بازار کامپیوترهای شخصی (PC) باشد و هنوز مانند سالهای نخست ظهور کامپیوترهای شخصی، می توان برای ضد ویروس همراه، از مردم پول گرفت.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *