تكذيب خبر رفع ممنوعيت واردات لپ‌تاپ و گوشي

تصمیم گیریدر حالي‌كه از گوشه و كنار اخباري در رابطه با رفع ممنوعيت ثبت سفارش كالاهاي كامپيوتري و گوشي موبايل به گوش مي‌رسد، رييس بخش واردات اتاق بازرگاني ايران به اعلام كرده است كه اين خبر شايعه است و ممنوعيت‌ها براي ثبت سفارش و واردات كالاهاي كامپيوتري و ديجيتالي همچنان ادامه دارد. شرح گفت‌وگوي كوتاه ما با محمدرضا حريري را در اين رابطه مي‌خوانيد:

 

شنيده مي‌شود ممنوعيت ثبت سفارش لپ‌تاپ، كالاهاي كامپيوتري و گوشي موبايل با جابه‌جايي‌هايي كه در اولويت‌بندي‌ها صورت گرفته است رفع شده است. اين موضوع را تاييد مي‌كنيد؟

خير اين شايعه‌اي است كه مشخص نيست از كجا درز كرده است. تنها اتفاقي كه افتاده است اين است كه برخي از قطعات كامپيوتري كه در اولويت‌هاي پايين‌تري بودند به اولويت‌هاي 5 و 6 منتقل شده‌اند و اجازه ثبت سفارش و در نتيجه واردات گرفته‌اند.

يعني لپ‌تاپ و گوشي موبايل همچنان در ليستی قرار دارند كه وارداتشان به كشور ممنوع است؟

بله متاسفانه ثبت سفارش اين كالاها همچنان ممنوع است.

اما گويا يكي از منابع آگاه اعلام كرده است كه ثبت سفارش گوشي‌هايي با قيمت كمتر از يكصد دلار آزاد است.

خير اين اخبار شايعه هستند و صحت ندارند. البته در اين رابطه مذاكراتي صورت گرفته بود، ولي به نتيجه نرسيده است.

با توجه به محبوبيت زياد اين كالاها (لپ‌تاپ و گوشي موبايل و تبلت و…) در كشور و با توجه به اينكه در مورد برخي از كالاها نظير لپ تاپ ما توليد داخلي نداريم نياز بازار از چه محلي تامين مي‌شود؟

اين سوالي است كه بايد از افرادي كه اين تصميم را گرفته‌اند پرسيده شود. البته ما در اين رابطه در حال انجام مذاكراتي هستيم. اما فكر نمي‌كنم نتيجه اين مذاكرات همان چيزي باشد كه واردكنندگان انتظار دارند.

اينكه مي گويند در صورت اجراي اين تصميم شاهد رشد قاچاق در مورد لپ‌تاپ و موبايل مي‌شويم درست است؟

قطعا همين‌طور است. اما بهتر است در اين مورد مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و افرادي‌كه اين تصميم را گرفته‌اند اظهار نظر كنند.

دنیای اقتصاد

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *