حفظ حریم خصوصی کاربران چاپار تضمین می شود

ایمیل چاپاردر آستانه یک سالگی تولد پست الکترونیکی چاپار که با حمایت دبیر خانه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی راه‌اندازی شده است، دکتر حمید شهریاری دبیر این شورا ضمن ارایه اطلاعاتی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید این پست الکترونیکی ایرانی از ایجاد محصولات جدید روی این پست الکترونیکی بومی خبر داد.

نرم افزار ایمیل سازمانی ارایه شد

فناوران– دکتر حمید شهریاری در توضیح راه‌اندازی محصولات جدید روی این پست الکترونیکی از آماده‌سازی نرم‌افزار ایمیل سازمانی خبر داد و گفت: از این پس سازمان‌ها می‌توانند از این ایمیل بومی استفاده کنند.

به گفته وی این سرویس هم‌اکنون در حال راه‌اندازی برای قوه قضاییه است و انعقاد قرارداد با سایر سازمان‌ها و مراکز را نیز در برنامه دارد.

کارآمدتر از نمونه های خارجی

دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی با تاکید بر اینکه محصول نرم‌افزار سازمانی چاپار قابل مقایسه و رقابت با نرم‌افزارهای مشابه داخلی و خارجی نیست گفت: این محصول حتی از نمونه‌های خارجی خود نیز کارآمدتر و از لحاظ قیمت 50 درصد کمتر است.

چاپار روی پروتکل امن

شهریاری از افزودن پروتکل HTTPS به ایمیل چاپار خبر داد و گفت: پیش از این ایمیل چاپار تنها روی پروتکل HTTP ممکن بود، اما هم‌اکنون با افزودن به پروتکل HTTPS تمامی پیام‌های مبادلاتی رمزگذاری شده و امکان مشاهده آن غیرممکن است.

قابلیت چک آفلاین نامه ها

دکتر شهریاری با بیان اینکه سرویس Imap و pop3 روی این پست الکترونیکی فعال شده است افزود: از این پس امکان چک کردن آفلاین پیام‌ها و دانلود آنها از طریق این سرویس ممکن است. پیش از این دسترسی به این سرویس تنها از طریق وب امکان‌پذیر بود.

اتصال موبایلی

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی همچنین از راه‌اندازی CHmobail خبر داد تا کاربران از طریق موبایل نیز بتوانند ایمیل‌های خود را چک کرده و به چاپار متصل شوند و گفت: این امکان فراهم شده تا کاربران چاپار بتوانند پیامک‌های خود را به این پست الکترونیکی بفرستند و یا برعکس ایمیل‌های خود را به موبایل ارسال کنند.

به گفته دکتر شهریاری از طریق این ایمیل داخلی پیامک‌های انبوه برای کاربران قابل ارسال است و یا از طریق موبایل می‌توانند پیامک‌های انبوه را به ایمیل چاپار ارسال کنند.

اطلاعات درز نمی کند

وی در همین حال در خصوص تامین امنیت، محتوا و خدمات این سرویس داخلی گفت: برای کاربران این اطمینان حاصل می‌شود که اطلاعات آنها در اختیار هیچ کسی قرار نمی‌گیرد و در این ایمیل دسترسی غیرمجاز و جاسوسی و تخریب اطلاعات غیرممکن است.

وی افزود: پشتیبانی قانونی و امنیتی برای کاربران ایمیل چاپار فراهم شده و استانداردهای جهانی نیز برای امنیت این سرویس در نظر گرفته شده است.وی گفت : تا زمانی که شخصا هستم ضمانت می کنم که حریم خصوصی کاربران این ایمیل حفظ شود.

به گفته دکتر شهریاری 95 درصد مشکلاتی که برای پست‌های الکترونیکی در تمام دنیا به وجود می‌آید مربوط به رعایت نشدن موارد امنیتی است و 50 درصد نیز هکرها این نوع سرویس‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند.

وی با اشاره به قانون دسترسی غیرمجاز که 99 روز تا یک‌سال حبس را برای مجرم به همراه دارد، اضافه کرد: در این قانون برای جاسوسی اطلاعات یک تا سه سال حبس و برای تخریب داده‌ها شش ماه تا دو سال حبس در نظر گرفته شده است.

شهریاری در خصوص ذخیره اطلاعات کاربران و ایمیل‌های آنها در چاپار نیز گفت: براساس استانداردهای بین‌المللی تمامی اطلاعات کاربران تا یک‌ماه به صورت یک فایل پشتیبانی شده باقی می‌ماند و محفوظ است، حتی در زمانی که امکان هک شدن و یا از بین رفتن این سرویس وجود داشته باشد نیز تمامی اطلاعات تا دو ساعت قبل از حمله به مدت یک‌ماه در این سرویس باقی می‌ماند.

دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی گفت: حریم خصوصی در این پروژه رعایت شده و هیچ اجازه دسترسی مگر با هک برای این اطلاعات وجود نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه حریم خصوصی آن‌طور که در ایمیل چاپار رعایت می‌شود، در جی‌میل رعایت نمی‌شود، گفت: ما اجازه نمی‌دهیم از چاپار سوءاستفاده امنیتی صورت گیرد.

هراتی در پاسخ به سوال خبرنگار فناوران درباره تجهیز این ایمیل به سرویس های ضد بد افزار گفت : ترجیح ما این است که در این حوزه با شرکت های خارجی به دلیل احتمال قطع ارایه سرویس همکاری نداشته باشیم واز سوی دیگر متاسفانه شرکت های داخلی هم توان ارایه این خدمات را ندارند. در نتیجه فعلا این امکان فراهم نشده است.وی افزود در زمینه استانداردهای امنیت فناوری اطلاعات ، ما این استانداردها را به کار می بریم اما گواهی آن را نمی گیریم چون به سازمان های دولتی توصیه شده که این ایزوها را دریافت نکند.

عضویت 300 هزار کاربر ایرانی و خارجی در چاپار

در همین حال سلمان افشار مدیر پروژه پست الکترونیکی چاپار از عضویت 300 هزار کاربر ایرانی و خارجی در این پست الکترونیکی خبر داد و گفت: 10 درصد این کاربران به صورت آنلاین از این سرویس استفاده می‌کنند.

افشار با اشاره به توافقات اولیه برای ارسال پیامک انبوه از طریق این ایمیل با اپراتور اول تلفن همراه گفت: در صدد مذاکره با اپراتورهای دوم و سوم موبایل نیز هستیم.

فعلا جست و جو نمی کنیم

مدیر پروژه چاپار ورود به بحث راه‌اندازی موتور جست‌وجو را منتفی اعلام کرد و گفت: با دانش سه ساله‌ای که در این زمینه داریم نمی‌توانیم وارد حوزه راه‌اندازی موتور جست‌وجو شویم.

وی از استقبال خارجی و داخلی از سرویس ایمیل چاپار خبر داد و افزود: حتی تعداد معدودی دانشجوی دکترای خارج از کشور نیز به خاطر احساس امنیت بیشتر از این ایمیل استفاده می‌کنند.

افشار پیش‌بینی کرد که تا پنج سال آینده پست الکترونیکی چاپار به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهد و شورای‌عالی اطلاع‌رسانی تنها نقش حاکمیتی را در پیشبرد این سرویس داشته باشد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

3 پاسخ

  1. کلمه را در تیتر جمله را به لحاظ انشایی نادرست کرده است شاید بهتر باشد از کاما به جای را استفاده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *