باخت بزرگ مایکروسافت با Windows 8

گارتنردر حالیکه تقریباً یک ماه به عرضه سیستم عامل جدید Windows 8 مایکروسافت مانده است، موسسه ارزیابی و اعتبار سنجی Gartner با انتشار گزارش کوتاهی، تصویر نه چندان امیدوار کننده ای برای این سیستم عامل جدید ترسیم کرد.

موسسه بین المللی Gartner مرکز معتبر و بی طرفی برای ارزیابی و رتبه بندی محصولات حوزه IT به شمار می آید. اغلب شرکت های فعال در این حوزه و کاربران سازمانی به گزارشات و اعتبار سنجی های این موسسه توجه داشته و در بسیاری از تصمیم گیری ها تاثیر گذار است.

بر اساس گزارش Gartner، شرکت مایکروسافت در نهایت نباید انتظار بیشتر از 25-20 درصد از بازار Windows را برای سیستم عامل جدید Windows 8 داشته باشد. شرکت مایکروسافت ریسک بزرگی را با عرضه Windows 8 بر می دارد ولی چاره دیگری ندارد. اگر مایکروسافت می خواهد در بازار رقابت فعلی که تجهیزات همراه (Mobile) بخش قابل توجهی را به خود اختصاص داده و در دیگر بخش های بازار نیز نفوذ کرده، همچنان به عنوان یک بازیگر اصلی باقی بماند، باید به نوعی توجه فعالان بازار و کاربران را به خود جلب کند.

در گزارش Gartner آمده که سیستم عامل Windows 8 حالت یک بام و دو هوا را دارد. از یک سو، با تغییرات اساسی در شکل و ظاهر تبدیل به یک سیستم عامل کاملاً جدید و متفاوت شده و از سوی دیگر، از لحاظ قابلیت ها و امکانات، سیستم عاملی مشابه Windows 7 است. متقاعد کردن کاربران به اینکه یک سیستم عامل جدید را قبول کنند ولی در مقابل امکانات و قابلیت های جدید چندانی نصیب شان نشود، کار دشواری خواهد بود.

جالب است که سیستم عامل Win XP که بیش از 11 سال از تولد آن می گذرد، یکی از عوامل اصلی در موفقیت یا عدم موفقیت Windows 8 محسوب می شود.

کاربران سیستم عامل قدیمی Win XP باید هر چه زودتر خود را به یکی از سیستم های عامل جدیدتر ارتقاء دهند. شاید در تصور آنها این سئوال مطرح باشد که Windows 7 فعلی را نادیده گرفته و مستقیماً به Windows 8 ارتقاء پیدا کنند و یا مرحله به مرحله اقدام کرده و فعلاً Windows 7 را به کار گیرند؟

در عمل، اکنون دیگر چنین سئوالی نباید اصلاً مطرح باشد. کمتر از یک ماه به عرضه Windows 8 باقیمانده است. در نتیجه فرصتی برای بررسی و آزمون این سیستم عامل جدید وجود ندارد. از طرف دیگر هر سیستم عامل جدیدی که برای اولین بار به بازار عرضه می شود، راهی طولانی را تا تکامل و پختگی باید طی کند و حداقل یکسال زمان لازم دارد. لذا بدون هیچ شک و تردید کاربران و سازمان هایی که همچنان از Win XP استفاده می کنند، باید در اولین فرصت به فکر برنامه ریزی جهت انتقال به سیستم عامل Windows 7 باشند.

سیستم های عامل Windows همیشه به دو صورت بوده اند. نسخه هایی که صیقل شده نسخه قبلی خود هستند و نسخه هایی که پایه گذار نسخه بعدی خود خواهند بود. Win XP صیقل شده Windows 2000 بود، ولی Windows Vista پایه گذار برای Windows 7 شد و اکنون Windows 8 در قیافه و ظاهر، پایه گذار نسخه بعدی خود خواهد بود ولی درعین حال می توانست صیقل شده نسخه قبلی خود، Windows 7، باشد.

نسخه های پایه گذار همیشه برای کاربران دشوار بوده و مورد استقبال قرار نمی گیرند. در حالی که نسخه های صیقل شده، نسخه هایی هستند که به درستی کار می کنند و مشکلی برای کاربران به وجود نمی آورند. برای همین هم به راحتی مورد قبول کاربران قرار می گیرند.

در گزارش Gartner پیش بینی شده که Windows 8 در نهایت خواهد توانست 25-20 درصد از کاربران Windows را به خود اختصاص دهد و بعد از آن نیز، به محض عرضه سیستم عامل بعدی، به طور کامل افول کرده و همه رو به سوی سیستم عامل جدید خواهند آورد. همان اتفاقی که برای Windows Vista و Windows 7 افتاد. در زمان عرضه Windows 7 به بازار، سیستم عامل Vista صاحب 19 درصد از کل بازار سیستم های عامل بود. در حال حاضر سهم Vista کمتر از 6 درصد بازار است. در مقابل Windows 7 تبدیل به محبوب ترین سیستم عامل شده و اکنون توانسته حتی سیستم عامل قدیمی Win XP را هم پشت سر بگذارد و 43 درصد از بازار سیستم عامل را به خود اختصاص دهد.

تا همین اواخر، شرکت مایکروسافت هم تفکر و سیاستی نظیر Gartner داشت و کاربران را تشویق به ترک Win XP و ارتقاء به نسخه جدید Windows 7 می کرد. ولی از زمانی که فعالیت های تبلیغاتی Windows 8 شدت گرفت، مسئولان مایکروسافت درباره ارتقاء سیستم عامل سکوت اختیار کرده اند و توصیه و تشویقی برای کاربران نداشته اند.

 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *