10 امکان مهم و جدید در Windows Server 2012

Windows Server 2012

 سیستم های عامل جدید مایکروسافت به زودی به بازار عرضه خواهند شد. ظرف یکی دو هفته آینده نسخه نهایی Windows Server 2012 تولید و تکثیر خواهد شد و اوایل مهر ماه شاهد عرضه آن به بازار خواهیم بود. اگر تاکنون از نسخه آزمایشی و تقریباً نهایی شده این سیستم عامل جدید مایکروسافت استفاده نکرده اید، شاید علاقمند باشید که بدانید چه امکانات جدیدی از آن گنجانده شد.

1- Server Manager جدید

رابط جدید و بهینه سازی شده Server Manager امکان گروه بندی سرورها را می دهد. سرورهای موجود در شبکه را می توان دسته بندی کرد و از طریق صفحه رابط Server Manager، آنها را مدیریت کرد. بدین ترتیب سرورهایی که ماهیت و عملکرد یکسانی (نظیر سرورهای IIS و یا Database) دارند را می توان یکجا مدیریت نمود.

2- دسته بندی مناسب نسخه های Server 2012

سیستم عامل Server 2012 در دو نسخه Standard و یا Data Center عرضه خواهد شد. نسخه Enterprise هم دیگر وجود ندارد. قابلیت های هر دو نسخه یکسان هستند و تنها در تعداد ماشین های مجازی (Virtual Machines) تفاوت خواهند داشت.

3- اولویت اول Command Line و بعد GUI

اولویت بندی در Windows Server 2012 تغییر کرده و الویت اول با حالت Command Line است و حالت GUI به صورت انتخابی در اولویت بعد قرار می گیرد. هنگام نصب سیستم عامل، از شما پرسیده خواهد شد که به صورت Core (عصاره و بخش های اصلی) و یا Full (به طور کامل) نصب گردد. گزینه Core گزینه پیش فرض و ارجح است. پس از نصب حالت Core می توانید بخش GUI را به آن اضافه کنید. این گزینه می تواند در کاهش آسیب پذیری امنیتی، کاهش استفاده از منابع سخت افزاری و کاهش مصرف انرژی مفید باشد.

4- Hyper-V Replication

گزینه جدید Hyper-V Replication این امکان را می دهد که یک ماشین مجازی (Virtual Machine) را از یک نقطه با Hyper-V و ارتباط شبکه و بدون نیاز به محل ذخیره سازی مشترک (Shared Storage)، در نقطه دیگر Replicate کرد. این گزینه برای سرویس های Disaster Recovery و High Availability بسیار مفید خواهد بود. در حال حاضر شرکت VMware چنین قابلیتی را دارد ولی رایگان نیست و هزینه جداگانه ای دارد. گزینه جدید Hyper-V Replication از داخل Hyper-V Manager به آسانی قابل اجرا و مدیریت است و عمل Replication را بسیار ساده می کند.

5- قابلیت های بیشتر برای PowerShell

در سیستم های عامل جدید Windows Server 2012 صدها فرمان جدید Cmdlets وجود دارد که قابلیت های بسیار زیادی را به محیط “خودکار سازی وظایف” PowerShell می افزاید و مدیریت سیستم عامل را بسیار آسان تر می کند.

6- Storage آسان تر از همیشه

قابلیت جدیدی تحت نام Storage Spaces این امکان را می دهد که از مجموعه دیسک های سخت ارزان قیمت، یک مخزن (pool) یکپارچه تشکیل داده و آنرا به فضا (Space)های مورد نظر تقسیم کنید. هر مخزن می تواند دیسک های جایگزین hot Standby داشته باشد. برای فضاهای تعریف شده در مخزن نیز می توان سیاست هایی نظیر mirroring و RAID Redundency تعیین کرد. حتی می توان برای یک فضا بیشتر از آنچه حجم فیزیکی وجود دارد، ظرفیت تعریف کرد. هر موقع که لازم بود، فقط کافیست که دیسک سخت به سیستم اضافه کنید. قابلیت Storage Spaces پیچیدگی و هزینه های Storage های سنتی شبکه و SAN را نخواهد داشت .

7- Direct Access نوعی VPN ولی بدون دردسرهای آن

قابلیت جدید Direct Access یک ارتباط مستقیم و امن، مشابه ارتباط VPN، بین شبکه سازمانی و هر ماشین خارج از شبکه، برقرار می کند. هیچ گونه برنامه (agent) روی ماشین خارج از شبکه نصب نمی شود. مدیر شبکه هم می تواند همواره نظارت و مدیریت لازم را بر روی این ماشین ها داشته باشد و دیگر لازم نیست تا ماشین حتماً داخل شبکه سازمانی باشد تا بتواند تغییرات و تنظیمات جدید را بر روی آن اعمال کند.

8- Dynamic Access Control نگاهی نو به مدیریت اطلاعات

قابلیت جدید Dynamic Access Control مجموعه ای امکانات است که نظارت و مدیریت اطلاعات سازمانی را به شیوه ای جدید و متفاوت فراهم می کند . دیگر لازم نیست که درباره هر فایل و شاخه ای تصمیم جداگانه گرفته شود. با جدا کردن اطلاعات شخصی، تصمیمات کلان تری دربازه اطلاعات سازمانی و افرادی که می توانند به آن دسترسی داشته یا نداشته باشند، گرفته می شود. با حداقل تغییرات در Active Directory خیلی سریع می توان از قابلیت های اصلی Control Dynamic Access استفاده کرد.

9- ReFS نسل جدید NTFS

ReFS یا Resillient File System نسل جدید از فایل سیستم NTFS است که تأکید عمده ای بر روی پایداری (Availability) و یکپارچگی (Integrity) داشته و با فناوری های مختلف این شرایط را فراهم می آورد. همچنین قابلیت مقیاس پذیری (Scalability) در ReFS فراتر از NTFS است. قابلیتی که در دنیای انفجار اطلاعات و رایانش ابری می تواند بسیار مفید باشد.

10- ابزار حاضر و آماده IP Address Mnagement

در سیستم عامل Server 2012، یک مجموعه کامل از ابزارهای IPAM گنجانده شده است . این مجموعه امکان تخصیص، دسته بندی و …. نشانی های IP را بطور منظم و منسجم فراهم می آورد . سرورهای DHCP و DNS حاضر و  آماده نیز برای شناسایی و مدیریت دستگاه های موجود در شبکه، موجود است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *