پاي صحبت‌هاي رئیس انجمن رمز ایران

رييس انجمن رمز معتقد است: اگر چه در حال حاضر خطري جدي نظام بانكي كشور را تهديد نمي‌كند، اما در مجموع براي هيچ يك از بخش‌هاي امنيتي فضاي مجازي امنيت مطلق وجود ندارد.

انجمن رمز ایران

به نقل از سایت خبری ایستنا و به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در ارتباط با امنيت نظام بانكي كشور اظهار كرد: از نظر امنيت در فضاي مجازي هيچ بخشي را نمي‌توان عالي برشمرد، چرا كه همواره توسعه‌ي علم رمز همپاي تحليل رمز پيش مي‌رود و همان‌طور كه در رمز‌گشايي پيشرفت‌هايي حاصل مي‌شود، در هك‌ كردن و تحليل آن‌ها هم پيشرفت‌هايي به صورت موازي و همپا صورت مي‌گيرد.

او در عين حال گفت: اكنون گاه شاهديم كه سيستمي براي بالا‌بردن امنيت طراحي مي‌شود و بلافاصله عده‌‌اي آن را تحليل و هك مي‌كنند. در چنين شرايطي هيچ فرد و هيچ دستگاهي نمي‌تواند بگويد كه سيستم من امنيت كامل و مطلق دارد، اما با توجه به امكانات موجود ارزيابي سيستم‌هاي مختلف از نظر امنيتي كار دشواري نيست و به راحتي مي‌توان برآورد كرد كه سيستم‌هاي مختلف امن هستند يا خير.

عارف ادامه داد: در شرايط فعلي خوشبختانه سيستم بانكي ما از امنيت خوبي برخوردار است، اما واجب است كه اين سيستم هم با اتكاء به نيروهاي داخل كشور امنيت خود را ارتقاء دهد تا نگراني‌هاي مردم برطرف شود.

وي در عين حال گفت: يكي از مشكلات فعلي ما اين است كه متاسفانه به كارشناسان اهميت لازم داده نمي‌شود و برخي بخش‌ها و سيستم‌هاي اداري تا زماني كه كارشان به مشكلي بر نخورد به اين بخش‌هاي مراجعه نمي‌كنند.

عارف در عين حال به تجهيزات خارجي اشاره كرد و خاطر نشان كرد: خريد برخي كالاهاي خارجي علاوه بر اين‌كه اجحاف به توليد‌كننده داخلي محسوب مي‌شود از نظر امنيتي هم مشكلاتي را براي كشور به دنبال دارد.

رييس انجمن رمز در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود به وجود نيروهاي انساني متخصص در اين زمينه اشاره كرده و با تاكيد بر توان علمي مناسب كشور اظهار كرد: اواخر دهه‌ي 70 به اين نتيجه رسيديم كه لازم است در مورد امنيت فضاي تبادل اطلاعات دقت بيشتري صورت گيرد، در همان دوران انجمني با نام انجمن رمز تشكيل شد كه با رويكرد توسعه علم رمز‌نگاري در دانشگاه‌ها و تقويت تحقيقات در اين زمينه و در عين حال پاسخ‌گويي به نياز‌هاي مردم و حكومت گام بر دارد.

عارف در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اين‌كه در برنامه‌ سوم توسعه توجه خوبي به بحث امنيت اطلاعات صورت گرفته و اولين سند امنيت تبادل اطلاعات در آن دوره به تصويب رسيد، از كاستي‌ها و كم‌لطفي‌هايي كه در اجراي اين طرح وجود داشته ياد كرد.

وزير وزارتخانه اسبق پست، تلگراف و تلفن در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود يادآور شد: در حال حاضر انجمن رمز آمادگي كامل دارد تا در زمينه‌هاي مختلف به همكاري با بخش‌هاي دولتي و غيردولتي پرداخته و راهكارهاي و مشاوره‌هاي خود را در زمينه‌ي مسائل امنيتي به آنها ارائه كنند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *