“زمین” پروژه سیستم عامل بومی در کشور

مدير نرم‌افزار‌ موسسه تحقيقات ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: توليد يك محصول هر قدر هم كه پرهزينه باشد، تنها 20 درصد از هزينه‌هاي آن مربوط به كار مي‌شود و 80 درصد به نگهداري و حمايت از محصول مرتبط است.

به گزارش ایسنا كشت‌كاري در همايش مهاجرت به نرم‌افزار‌هاي متن‌باز به معرفي پروژه “زمين” به عنوان يك سيستم عامل بومي پرداخت و گفت: “زمين” برگرفته از زيرساخت ميزباني يك‌پارچه نرم‌افزاري است و ما اميدواريم با ايجاد اين پروژه بتوانيم شرايط لازم براي دسترسي به شبكه‌ي بومي، امن و ماندگار را فراهم كنيم.

وي با بيان اين‌كه در حال حاضر روش‌هاي فناوري اطلاعات در دنيا با سرعتي بسيار پيش مي‌رود، يادآور شد: اگر ما در ايران خود را با سرعت روز دنيا منطبق نكنيم قطعا در پيشرفت و توسعه جا خواهيم ماند.

مدير نرم‌افزار‌ موسسه تحقيقات ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: در طراحي سيستم‌هاي عامل بومي لازم است به مسائل متعدد توجه شود كه يكي از اين مسائل مديريت بْرد_بْرد ذينفعان به شمار مي‌رود.

كشت‌كاري با بيان اين‌كه در حال حاضر 90 درصد از سرور‌هاي عمومي كشور از سيستم عامل ويندوز استفاده مي‌كنند، گفت: متاسفانه بيشترين حجم استفاده از سيستم‌هاي عامل مربوط به سيستمي است كه كنترل آن در دست ما نيست و همين موضوع موجب مي‌شود كه ما در معرض انواع حملات و تخريب‌ها باشيم. اكنون اين مساله يكي از مخاطرات مهم ما محسوب مي‌شود و بايد تلاش كنيم به سيستم‌هاي عامل ملي دسترسي پيدا كنيم. براي رسيدن به اين نقطه بايد به زيرساخت مناسبي دسترسي داشته باشيم تا در پيگيري امور دچار تكرار نشده و نظمي مناسب داشته باشيم.

مدير نرم‌افزار‌ موسسه تحقيقات ارتباطات و فناوري اطلاعات هم‌چنين يادآور شد: مهاجرت امري سخت و زمان‌بر محسوب مي‌شود و توصيه ما اين است كه در بحث مهاجرت تمركز برروي سيستم‌هاي عامل جديدي باشد كه داراي انعطاف‌پذيري بالا هستند و توان هماهنگي با زيرساخت‌ها و روساخت‌هاي كشور را در اختيار دارند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *