هشدار دوباره به کاربران Win XP

Win XPاخیرا مدیران ارشد بخش امنیت شرکت مایکروسافت مطلب نسبتا مفصلی را در خصوص عواقب استفاده از نرم افزارهای فاقد پشتیبانی بر روی وبلاگ این شرکت منتشر کرده و در آن، یکبار دیگر به کاربران سیستم عامل قدیمی Win XP درباره توقف پشتیبانی و تهدیدات ناشی از آن، هشدار داده اند. 

در این مطلب آمده است که سیستم عامل Win XP که متعلق به قرن گذشته است، هیچگاه قادر به رویارویی و مقابله با تهدیدات سایبری امروز نخواهد بود. با پایان و توقف خدمات پشتیبانی و به روزرسانی مایکروسافت، سیستم های Win XP بیشتر از پیش قربانی حملات و بدافزارهای جدید امروزی خواهند شد.

بیش از 12 سال از عرضه سیستم عامل Win XP به بازار می گذرد. دوازده سال در دنیای سیستم های عامل، زمان بسیار طولانی است. اگر سیستم های عامل Windows را با سیستم های عامل Apple مقایسه کنیم، Win XP هم دوره با OS X 10.1 یا Puma بوده است. سیستم عامل Puma سالهاست که منقرض شده. Puma تنها احتیاج به 128 مگابایت حافظه داشت و بر روی پردازنده ای کار می کرد که مدتهاست تولید آن متوقف شده است. اکنون حتی اگر کاربری سیستم عامل Apple Puma را داشته باشد، سخت افزاری که بتوان این سیستم عامل را بر روی آن نصب و اجرا کرد، در بازار وجود ندارد.

شرکت مایکروسافت مدتهاست که اعلام کرده است از تاریخ 8 آوریل 2014 (برابر با 19 فروردین 1393) پشتیبانی Win XP متوقف خواهد شد و اصلاحیه های امنیتی ماهانه برای این سیستم عامل بازنشسته ارائه نخواهد گردید.

پیش بینی می شود که با توقف عرضه اصلاحیه های امنیتی برای Win XP، احتمال آلودگی و نفوذ به این سیستم عامل آسیب پذیر بطور چشمگیری افزایش یابد. طبق برآورد و محاسبه شرکت مایکروسافت، میزان تهدیدات اینترنتی و آسیب پذیری سیستم Win XP حدود 65% افزایش خواهد یافت.

البته طبق آخرین آمار، حدود 34% از کامپیوترهای Windows از سیستم عامل قدیمی Win XP استفاده می کنند و غیرممکن است که ظرف کمتر از 4 ماه که به پایان مهلت مایکروسافت باقیمانده است، این درصد کاهش قابل توجهی داشته باشد. باتوجه به روند کاهش تعداد کاربران Win XP می توان انتظار داشت که بعد از توقف پشتیبانی مایکروسافت، همچنان از هر چهار کامپیوتر Windows در جهان یک کامپیوتر Win XP داشته باشد.

باتوجه به اینکه پایان مهلت شرکت مایکروسافت مصادف با نخستین روزهای کاری در ایران، پس از تعطیلات طولانی نوروز 93 خواهد بود، شاید اکنون که هنوز 4 ماه فرصت باقیمانده است، زمان مناسب تری برای ارتقاء کامپیوترهای Win XP باشد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *