شبکه مخرب

شبکه مخرب ZeroAccess متلاشی شد

شبکه مخربدر یک اقدام مشترک توسط شرکت مایکروسافت، پلیس FBI آمریکا و پلیس Europol اروپا، شبکه مخرب ZeroAccess تا حد زیادی متلاشی شد و سرورهایی که تاکنون بیش از 2 میلیون کاربر را به بدافزارهای مرتبط با این شبکه مخرب آلوده کرده بودند، متوقف شدند.

شبکه مخرب ZeroAccess برای انواع کلاهبرداری های اینترنتی توسط مجرمان استفاده می‌شد. بعنوان مثال، کامپیوترهای تحت کنترل ZeroAccess به سایت های خاصی هدایت می‌شدند تا بطور نرم افزاری و بدون دخالت کاربر، بر روی تبلیغات نمایش داده شده، کلیک‌های جعلی صورت گیرد و مجرمان از این راه، میلیون‌ها دلار از شرکت‌های تبلیغ کننده کلاهبرداری کنند. طبق آمار ارائه شده، ماهانه 7/2 میلیون دلار توسط شبکه مخرب ZeroAccess از شرکت‌های تبلیغ کننده کلاهبرداری می‌شد.

براساس حکم قضایی که شرکت مایکروسافت درخواست آنرا داد، ارتباط بین کامپیوترهای تحت کنترل ZeroAccess با 18 نشانی IP که ترافیک مرکز کنترل و فرماندهی این شبکه را عهده دار بودند، قطع گردید. همچنین کنترل 49 نام دامنه (Domain) مرتبط با فعالیت‌های مجرمانه شبکه ZeroAccess در اختیار مایکروسافت قرار گرفت.

باتوجه به اینکه دادخواست شرکت مایکروسافت که به یک دادگاه در آمریکا ارائه گردید، به دو زبان انگلیسی و روسی نوشته شد، دخالت افرادی از کشورهای روسی زبان در فعالیت‌های ZeroAccess احتمال داده می‌شود.

پلیس Europol اروپا نیز محل‌هایی را در کشورهای لتویا، لوکزامبورگ، سوئیس، هلند و آلمان جستجو کرده و برخی تجهیزات کامپیوتری را ضبط کرد.

طبق اعلام شرکت مایکروسافت، تاکنون نزدیک به دو میلیون کاربر قربانی شبکه مخرب ZeroAccess شده و تحت کنترل گردانندگان این شبکه در آمده‌اند. براساس آخرین آمار، روزانه حدود 800 هزار کامپیوتر تحت کنترل ZeroAccess بر روی اینترنت فعال هستند.

شرکت مایکروسافت اذعان داشته که به دلیل پیچیدگی و گستردگی فعالیت‌های ZeroAccess انهدام کامل این شبکه مخرب به این زودی امکان پذیر نخواهد بود. ولی صدمه و ضربه‌ای که به شبکه ZeroAccess وارد آمده تا مدت‌ها، فعالیت آنرا کم و محدود خواهد کرد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *