نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

کاربران سرویس Dropbox این را بخوانند

اخیراً شرکت Dropbox با تغییر شرایط استفاده از سرویس‎های این شرکت، به مشترکین خود اطلاع داده که اگر مقامات دولت آمریکا از آنها درخواست قانونی برای دسترسی به فایل‎های هریک از مشترکین Dropbox را بکنند، این شرکت با مقامات همکاری کرده و امکان دسترسی به فایل‎های مشترکین را برای آنها فراهم خواهد کرد.

سرویس‎های Dropbox امکان به اشتراک‎گذاری یک شاخه (Folder) را بین چند کاربر از طریق اینترنت فراهم می‎کند. این سرویس برای شاخه‎های با حجم کم، رایگان بوده و به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرده است. طبق اعلام مدیر عامل این شرکت که یک ایرانی به نام “آرش فردوسی” است، در حال حاضر سرویس Dropbox بیش از 25 میلیون کاربر دارد.

شرکت Dropbox همیشه ادعا کرده و در تبلیغات خود هم تاکید داشته که پرسنل این شرکت دسترسی به محتوای فایل‎های مشترکین را ندارند و تنها، مشخصات فایل‎ها را می‎توانند ببینند. ولی اگر این شرکت می‎تواند  فایل‎های مشترکین را در اختیار مقامات دولتی قرار دهد، پس حتماً همیشه به فایل‎ها دسترسی داشته و دارند. اکنون مسئولان شرکت Dropbox ادعای قبلی خود را به این ترتیب اصلاح کرده‎اند که فقط پرسنل محدودی برای موارد فنی می‎توانند به محتوای فایل‎ها دسترسی داشته باشند.

طبق گفته مدیر عامل Dropbox در سال گذشته بطور متوسط هر ماه مقامات دولت آمریکا حداقل یک درخواست برای دسترسی به برخی فایل‎های مشترکین داشته‎اند.

برخلاف شرکت Dropbox، شرکت‎های دیگری نیز هستند که سرویس مشابهی ارائه می‎کنند ولی رمزگذاری (encryption) فایل‎های مشترکین در آن به نحوی است که برای شرکت سرویس‎دهنده به هیچ عنوان قابل دسترسی نیست، حتی اگر دستور قضایی از مقامات دولتی داشته باشند. البته اگر مشترک کلید رمزنگاری خود را گم کرده و یا فراموش کند، هیچکس در این دنیا نمی‎تواند به او کمکی کند و اطلاعات و فایل‎هایش برای همیشه غیرقابل دسترس خواهند شد. یکی از شرکت‎هایی که چنین سرویسی را ارائه می‎کند، شرکت Spider Oak است.

پس اگر باز هم می‎خواهید از سرویس Dropbox استفاده کنید ولی چیزهایی دارید که نمی‎خواهید کسی از آنها باخبر شود، حتماً از روش‎های رمزنگاری فایل استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل