نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

گفت و گو با رئیس انفورماتیک شرکت نفت ایرانول

شرکت نفت ایرانول تولیدکننده روغن‎های صنعتی و موتور، از سال 88 و همزمان با ریاست مهندس “فرهاد تورانی”، بر واحد انفورماتیک این شرکت، برای تامین امنیت شبکه سازمانی خود، از محصولات شرکت مهندسی شبکه‎گستر استفاده می‎کند. بهره‎مندی از نرم‎افزارهای ضدویروس McAfee و سخت‎افزارهای یکپارچه چندمنظوره Astaro جزء اولین و اصلی‎ترین راهکارها و فناوری‎هایی است که برای تامین امنیت شبکه شرکت نفت ایرانول بکار گرفته شده است.

در گفت و گوی زیر با مهندس “فرهاد تورانی” وی از شناسایی سریع و پاکسازی دقیق، به عنوان مهمترین ویژگی یک نرم‎افزار ضدویروس خوب یاد کرده و همچنین بر وجود گروه پشتیبان خوب در استفاده صحیح از محصولات امنیتی تاکید کردند. برای آشنایی بیشتر با نقطه نظرات ایشان می‎توانید گفت و گوی زیر را که با حضور مهندس “خسروآبادی” مدیر طرح‎های امنیت شرکت مهندسی شبکه‎گستر انجام شد، بخوانید.

– لطفاً در مورد شبکه سازمان‎تان، تجهیزات و وسعت آن توضیح بفرمائید

شرکت نفت ایرانول دارای یک دفتر مرکزی، یک پالایشگاه در تهران و یک پالایشگاه در آبادان است. دفتر مرکزی و پالایشگاه تهران از طریق ارتباط بی‎سیم (Wireless) به یکدیگر متصل شده‎اند و این ارتباط بین دفتر مرکزی و پالایشگاه آبادان از طریق VPN برقرار شده است. از آنجائیکه اولین نیاز چنین ارتباطات درون شبکه‎ای، امنیت آن است و این امنیت از طریق یک دستگاه واسط یا همان دیواره آتش(Firewall) برقرار می شود، به همین دلیل سال 88 برای خرید یک دستگاه UTM شروع به جستجو و بررسی کردیم.

در آن زمان و به دلیل اینکه برندهای مختلف با گستردگی فعلی در بازار وجود نداشت، دو برند Astaro و Fortinet را مدنظر قرار دادیم و به دلیل اینکه سخت‎افزار Astaro بر پایه سیستم عامل Linux است، انتخاب اول ما Astaro شد. همزمان با خرید این سخت‎افزار از شرکت مهندسی شبکه گستر، متوجه شدیم این شرکت در زمینه ارائه خدمات ضدویروس McAfee نیز فعالیت می‎کند. تا قبل از این، ضدویروس مورد استفاده نفت ایرانول Nod32 بود اما متاسفانه به دلیل عدم ارائه خدمات پشتیبانی مناسب، تصمیم گرفتیم به صورت آزمایشی از McAfee استفاده کنیم. فکر می‎کنم با اختلاف سه یا 4 ماه بعد از خرید Astaro، خدمات ضدویروس McAfee را نیز خریداری کردیم.

– در واقع فناوری‎ها و راهکارهایی که برای تامین امنیت شبکه‎تان استفاده می‎کنید، منحصر به خدمات و محصولات شرکت شبکه گستر است؟

تقریباً می‎توانم بگویم بله.

– تصمیمات مربوط به سیاست‎های امنیت شبکه سازمان چگونه اتخاذ می‎شود؟ نحوه بازنگری در این سیاست‎ها چگونه است؟

در شرکت نفت ایرانول، رئیس انفورماتیک موضوعی را بررسی و در واقع تصمیم‎سازی می‎کند. تصمیم‎گیری نهایی به شورایی تحت عنوان “شورای انفورماتیک” ایرانول، متشکل از مدیر برنامه‎ریزی، مدیر امور مالی، مدیر تدارکات و معاونت مدیر عامل موکول می‎شود. در واقع مدیر IT وظیفه دارد چرایی و علت موضوع را عنوان و شورا را نسبت به تصمیم‎اش مجاب کند. مثلاً اینکه چرا می‎خواهیم McAfee بخریم و چرا تا قبل از این از ضدویروس دیگری استفاده می‎کردیم. پس از آن شورا نظر و تصمیم نهایی را اعلام خواهد کرد.

آیا از مشاوران امنیتی خارج از سازمان خودتان هم استفاده می‎کنید؟ آیا پرسنلی مخصوص امور امنیت شبکه دارید؟ اگر جوابتان مثبت است چند نفر هستند؟

خیر مشاور امنیتی به صورت دائمی در کنار خودم ندارم اما با افراد متخصص و شرکت‎های فعال در این زمینه در ارتباط هستم. یک مثال می زنم، صرف دریافت مدرک CCNA و یا CCNP و گذراندن دوره های ISA مهم نیست. بلکه ارتباطی که با اساتید و سایر شرکت‎کنندگان در دوره‎های مختلف برقرار می‎کنید به نوعی مشاوره به حساب می‎آید. اما در مورد بخش دوم سوالتان، شبکه نفت ایرانول شبکه‎ای با 250 کاربر، شبکه خیلی بزرگی نیست. به همین دلیل پرسنل مخصوص امور امنیت شبکه نداریم. در کل پرسنل واحد انفورماتیک 5 نفر هستند.

– درباره ویروس جدیدی که از سوی سازمان پدافند غیرعامل تحت عنوان “استارس” اعلام شد، خبری دارید؟ اصلاً منبع کسب خبر در اینگونه موارد برای شما چیست؟ آیا واحد حراست کمک و دستورالعملی در اختیارتان می گذارد ؟

تا قبل از ارسال ایمیل هشدار از طرف شرکت شبکه گستر با این ویروس آشنایی نداشتم و حراست نیز دستورالعمل و یا برنامه خاصی را برای مقابله با این ویروس به ما ابلاغ نکرده بود.

– چرا شبکه گستر؟

همانطوری که گفتم، از دو سال قبل و برای تهیه یک دستگاه UTM با شرکت شبکه‎گستر آشنا شدیم و بعد از آن نرم‎افزار McAfee را نیز خریداری کردیم. از همین جا به شبکه گستر برای پشتیبانی بسیار خوبش برای نرم‎افزار McAfee، تبریک می‎گویم.

اما در پاسخ به سوال اصلیتان، توضیحی که عنوان می‎کنم تنها از جایگاه رئیس انفورماتیک شرکت نفت ایرانول است که شبکه خیلی بزرگ و  Data Center ندارد. به همین دلیل برند ضدویروس و جایگاهش در جهان در مقایسه با سایر ضدویروس‎ها برای شخص بنده خیلی مهم نیست. بلکه مسئله قابل توجه برای من پشتیبانی خوب از محصول است که مطمئن باشم به محض بروز خلل در امنیت شبکه سازمانم، با سرعت و البته تخصص کافی به مشکلم رسیدگی خواهد شد. خوشبختانه این اتفاق در شرکت شبکه گستر به خوبی مدیریت و انجام می شود.

– چه انتظاری از یک ضدویروس خوب دارید؟

به اعتقاد من یک ضدویروس خوب که به عنوان اهرم امنیتی در اختیار من قرار دارد باید از ویروس‎های روز آگاه و بانک اطلاعاتی قوی داشته باشد. با این شرایط خیال بنده به عنوان رئیس انفورماتیک راحت خواهد بود که ضدویروس مورد استفاده من ویروس‎های جدید را خیلی زود شناسایی می‎کند، در بانک اطلاعاتی ذخیره و در نهایت ضد یا همان آنتی آن را ارائه می‎کند. در واقع بنده دوست دارم، ضدویروس سازمان‏مان جزء اولین ضدویروس‎هایی باشد که جدیدترین ویروس‎ها را شناسایی کرده و سازمان را برای مقابله با آن مسلح می‏کند.

– با توجه به این نظرتان احتمالاً شما باید با این جمله موافق باشید:”نرم‎افزار ضدویروس باید بتواند تمام ویروس‎ها را آناً شناسائی و پاکسازی کند.”

بله کاملاً! در واقع این جمله خلاصه شده نظرات من است.

– این روزها، با وجود انواع نرم‎افزارهای ضدویروس در بازار که هر کدام هم خودشان را برتر از دیگران می‎دانند، آیا وسوسه شده‎اید و یا به فکر افتاده‎اید که شما هم ضدویروس دیگری را امتحان کنید؟

خوشبختانه تعداد رقبای فعال در بازار امنیت بسیار زیاد شده است. معمولاً هم ایمیل‎های تبلیغاتی از سوی این شرکت‎ها برایم ارسال می شود. من هم همه این تبلیغات را مطالعه می‎کنم تا با شرایط و ویژگی‎های محصولات مختلف روز دنیا آشنا شوم. اما وقتی سرعت شناسایی ضدویروس McAfee بسیار خوب است و از گروه پشتیبانی و اطلاع رسانی آن هم راضی هستم و کلیه نیازهای من را فعلاً مرتفع می‎کند، دلیلی برای تغییر و آزمایش نرم‎افزار ضدویروس دیگری نمی‎بینم.

– شما مشتری فایروال‎های Astaro ما هم هستید، آیا در مورد Astaro هم چنین نظری دارید؟

متاسفانه در مورد Astaro چنین نظری ندارم. تصور می‎کنم با شرایط و تجربه فعلی‎ام ترجیح می‎دادم فایروالی خریداری کنم که بطور کلی سخت‏افزاری باشد. اما Astaro یک نرم‎افزار و دارای هارد است. تصور می‎کنم اگر در  فایروال مورد استفاده همه چیز به جای هارد بر روی Flash ذخیره شود سرعت بالاتری خواهد داشت و در ضمن، آسیب‎دیدگی‎اش هم کمتر خواهد بود. طی دو سال گذشته دوبار Astaro ما دچار ضربه و آسیب‎دیدگی شد و هاردش سوخت. برای تعویض این هارد با دردسرهای زیادی مواجه شدیم. در آن زمان احساس کردم اگر فایروال کاملاً سخت‎افزاری باشد مشکلات این چنینی نخواهد داشت. ایراد دیگری که به لحاظ فنی نیز به Astaro وارد می‎دانم این است که هر زمان که از حداکثر توان Astaro به ویژه در بحث IPsecها استفاده می‎کنیم، Astaro به شدت شبکه را کند می‎کند.

موضوع بعدی که دوست دارم مطرح شود در مورد گروه پشتیبانی است. همانطوری که می‎دانید Astaro در درگاه شبکه قرار گرفته و کلیه ورودی‎ها و خروجی‎ها را کنترل می‎کند. وقتی که این دستگاه دچار اختلال شود، کل شبکه را تحت شعاع قرار داده و ارتباط را با دنیای بیرون مختل می‎کند. در این حالت به نظر من پشتیبانی به موقع برای Astaro حتی از پشتیبانی ضدویروس McAfee هم مهمتر است. چرا که اگر یک زمانی، یکی از دستگاه‎ها ویروسی شود، نهایتاً آن دستگاه را از شبکه خارج می‎کنیم تا پشتیبان‎ها برسند. اما در مورد Astaro کل شبکه با مشکل روبرو می‎شود.

– امیدواریم از انتخابتان پشیمان نباشید!

نه پشیمان نیستم. اما انتظاراتم بطور کامل برآورده نشده است. می‎تواند خیلی بهتر از اینها باشد. البته بخشی از این ایراد به شخص خودم هم وارد است. من وسیله‎ای خریداری کرده‏ام و باید بطور کامل طرز استفاده از آن را یاد بگیرم. قطعاً اگر دوره آموزشی از طرف شبکه‎گستر برای این محصولات برگزار شود، شرکت خواهم کرد.

خسروآبادی: در مورد ایراد فنی که به Astaro وارد کردید که در صورت از کار افتادن در شبکه اختلال ایجاد می‎کند، این مشکل قابل حل است. معمولاً مشترکین بزرگ ما برای حل این مشکل و جلوگیری از اختلال در شبکه، با یک افزایش قیمت خیلی کم، از دو دستگاه Astaro در کنار یکدیگر استفاده می‎کنند. در صورتیکه یکی از این دو دستگاه به هر دلیلی از کار افتاد، دیگری بدون ایجاد هر خللی، همچنان به کار خود ادامه دهد.

مهندس تورانی: خوب این نکته که اشاره کردید، پیشنهاد بسیار خوبی است و اگر همکاران فروش، هنگام خرید به من این پیشنهاد را مطرح می‎کردند، شک نکنید که بنده استقبال کرده و حتماً خریداری می‎کردم.

– از خدمات اطلاع رسانی شبکه گستر، کدامیک برایتان جالب‎تر و مفیدتر است؟  

اتفاقاً خوب است که از همین جا از پشتیبانی اطلاع‎رسانی شبکه گستر تشکر کنم. معمولاً وقتی Inbox ایمیل‎ام را باز می‎کنم، در کنار سایر ایمیل‎هایی که از طرف دوستان و اطرافیان دریافت کرده‎ام، اطلاعیه‎های شبکه گستر بیشتر از هر ایمیلی توجه من را جلب کرده و اولین ایمیلی است که باز کرده و نسبت به آن کنجکاو هستم.

خبرنامه هفتگی، ایمیل روزانه فایل‎های DAT، ایمیل‎های هشدار ویروس، پیام‎های SMS و… بطور مرتب برای من ارسال می‎شود.

– و سئوال آخر، از روی کنجکاوی، روی کامپیوتر منزلتان چه ضدویروسی دارید ؟

شک نکنید McAfee

خروج از نسخه موبایل