نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

50 برابر شدن حجم اطلاعات در 10 سال آینده

فقط در سال جاری، 8/1 زتابایت (Zettabytes) معادل 8/1 تریلیون گیگابایت اطلاعات در دنیا ایجاد خواهد شد. در ده سال آینده نیز، تعداد سرورهایی که اطلاعات موجود در دنیا بر روی آنها ذخیره و نگهداری می‎شود، ده برابر خواهد شد. اینها بخشی از نتایج یک تحقیق و بررسی توسط موسسه IDC Digital Universe است.

جالب این است که حجم اطلاعات تولید شده توسط مردم، نظیر نوشتن ایمیل، گرفتن عکس و یا دریافت (Download) فیلم و موسیقی، در مقایسه با حجم اطلاعاتی که درباره مردم تولید می‎شود، بسیار ناچیز و اندک است.

بر اساس برآوردهای به عمل آمده، پیش‎بینی می‎شود که تا سال 2020 میلادی، حجم اطلاعات در دنیا 50 برابر شود. درصد عمده‎ای از این اطلاعات جدید بطور خودکار توسط سیستم‎های کنترلی مانند دستگاه‎های پزشکی، انواع لوازم الکترونیکی سنجش در ساختمان‎ها، دستگاه‎های مراقبت تردد و… ایجاد خواهد شد.

در مقابل این میزان تغییرات، در ده سال آینده، متاسفانه پیش بینی می شود که تعداد افراد متخصص و حرفه‎ای که باید مسئولیت مدیریت این حجم انبوه از اطلاعات را بر عهده بگیرند، تنها 5/1 برابر خواهد شد.

نتایج این بررسی نشان می‎دهد که امنیت اطلاعات همچنان به عنوان یکی از مباحث مهم و با اهمیت باقی خواهد ماند.

همچنین آمارها نشان می‎دهد که فناوری‎های نرم‎افزاری و سخت‎افزاری جدید در 5 سال گذشته باعث شده تا هزینه تولید، ضبط، نگهداری و مدیریت اطلاعات، بیش از 80 درصد کاهش یابد. به عنوان مثال، فناوری های فشرده سازی (Compression) باعث شده تا حجم اطلاعات مبادله شده در بین شبکه‎ها و نگهداری شده در مراکز داده‎ها، کاهش چشمگیری یابد.

همین فناوری‎های جدید باعث شده تا مردم اطلاعات بیشتری را نگهداری کنند. برای این کار نیز در پنج سال گذشته، میزان سرمایه‎گذاری صورت گرفته بر روی نرم‎افزارها، سخت‎افزارها و سرویس‎های جدید، سالانه 50 درصد افزایش یافته و اکنون به 4 تریلیون دلار در سال رسیده است.

ابزارهای جدید ضبط، جستجو و آنالیز اطلاعات به طور خودکار اطلاعات درباره اطلاعات تولید می‎کنند. به عنوان مثال، تشخیص چهره در فایل‎های تصویری، نوعی ایجاد اطلاعات (تشخیص چهره) از اطلاعات موجود (فایل تصویر) است.

باید توجه کرد که از 8/1 زتابایت اطلاعات تولید شده که در ابتدا به آن اشاره شد، بخشی ضبط و نگهداری می‎شود و بخشی نیز پس از استفاده موقت، از بین می‎رود. به عنوان مثال در هنگام تماشای یک ویدئو بر روی اینترنت، بخش عمده‎ای از اطلاعات تولید شده، ضبط و نگهداری نمی‏شود و یا فقط برای چند میلی ثانیه ضبط می‎شود.

در حال حاضر، فقط 2 درصد از سرمایه‎گذاری‎های بخش IT در حوزه رایانش ابری (Cloud Computing) هزینه می‎شود. ولی تا سال 2015 میلادی، پیش‎بینی می‎شود که 20 درصد از اطلاعات در سرویس‎های ابری نگهداری شوند.

با این حجم انبوه اطلاعات، به دست آوردن اطلاعات صحیح و آنالیز مناسب اطلاعات بسیار با ارزش و با اهمیت خواهد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات و جستجوی در بین اطلاعات، از جمله بخش‎هایی از IT است که در چند سال آینده شاهد پیشرفت های چشمگیر و فناوری‎های جدیدی در آنها خواهیم بود.

گزارش کامل IDC Digital Universe را می توانید در نشانی زیر مطالعه کنید.


http://www.emc.com/leadership/programs/digital-universe.htm

خروج از نسخه موبایل