نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

انتشار باج‌افزار Matrix، این بار با سوءاستفاده از ضعف‌های امنیتی

برخی منابع از انتشار نسخه جدیدی از باج‌افزار Matrix از طریق سایت های حاوی بسته بهره‌جوی RIG خبر داده‌اند.

هر چند که نخستین نسخه از باج‌افزار Matrix در اواخر سال 2016 میلادی شناسایی شد اما در طی یک سال گذشته، گزارش‌ها از آلودگی به این باج‌افزار بسیار محدود بوده است.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، در حمله اخیر گردانندگان Matrix با بکارگیری بسته بهره‌جوی RIG و با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری CVE-2016-0189 در مرورگر Internet Explorer و CVE-2015-8651 در نرم‌افزار Flash دستگاه کاربران را به این باج‌افزار آلوده می‌کنند. هر دو آسیب‌پذیری مذکور مدتهاست که توسط شرکت‌های سازنده (Microsoft و Adobe) ترمیم شده و اصلاحیه آنها در دسترس کاربران قرار گرفته است. بنابراین نصب اصلاحیه های مربوطه دستگاه در برابر این نسخه از باج افزار ایمن می سازد.

گفته می شود در جریان حمله اخیر، کاربران به صفحه‌ای اینترنتی – با محتوای در ظاهر تبلیغاتی – هدایت شده و به محض باز شدن صفحه، بهره‌جوی تزریق شده در کد آن اقدام به آلوده کردن دستگاه حاوی هر یک از نسخه‌های آسیب‌پذیر نرم‌افزارهای مذکور می‌کند.

در نسخه اخیر، به فایل‌های رمزگذاری شده عبارت pyongyan001@yahoo.com. الصاق می‌شود. ضمن اینکه فایلی با عنوان WhatWrongWithMyFiles#_#.rtf#_# نیز در هر پوشه‌ای که حداقل یکی از فایل‌های آن رمزگذاری شده کپی می‌شود.

در نهایت اطلاعیه باج‌گیری آن که بی‌شباهت به باج‌افزارهای غیررمزنگار نیست بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود.

همچون همیشه، برای ایمن ماندن از گزند باج‌افزارها، رعایت موارد زیر توصیه می‌شود:

خروج از نسخه موبایل