نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

پایان زود هنگام گروه نفوذگران LulzSec

 بالاخره گروه نفوذگران LulzSec پس از 50 روز اغتشاش و بلوا در دنیای مجازی و نفوذ به دهها سایت دولتی در کشورهای مختلف دنیا، پایان فعالیت و انحلال این گروه را اعلام کردند.

در اطلاعیه‎ای که گروه LulzSec منتشر کرد، آمده است که “فعالیت 50 روزه ما به پایان رسیده و اکنون باید به دور دست‎ها سفر کنیم. آنچه که از خود به جا می‏گذاریم، امیدواریم که خلاقیت، ترس، خوشحالی، تایید، تکذیب، تمسخر و شرمندگی، باشد.”

به اعتقاد برخی کارشناسان، اعضای این گروه از ترس افشای هویت خود، چنین تصمیمی گرفته‎اند. گرچه یکی از اعضای گروه LulzSec که با نام مستعار Sabu با رسانه‎های جمعی در تماس بوده است، هر گونه ارتباط فرد دستگیر شده توسط پلیس انگلیس را با تصمیم توقف فعالیت گروه، رد کرد.

به دنبال خبر انحلال گروه LulzSec، گروه نفوذگران “ناشناس” (Anonymous) اعلام کرد که اعضای LulzSec به این گروه ملحق شده‎اند و منبعد بطور مشترک تحت گروه “ناشناس” به فعالیت‎های خود ادامه خواهند داد. گروه “ناشناس” با انجام حملات نفوذی در حمایت از افشای اسناد دولتی و محرمانه توسط سایت WikiLeaks مشهور شد. اکنون نیز این گروه همچنان به سایت شرکت‎ها و موسساتی که اقداماتی علیه سایت WikiLeaks انجام می‎دهند، حمله می کند و سعی در از کار انداختن آن سایت‎ها دارد. از جمله سایت موسسات مالی نظیر MasterCard، Visa و PayPal که از قبول معاملات مالی مرتبط با WikiLeaks خودداری کردند، مورد حمله گروه “ناشناس” (Anonymous) قرار گرفتند.

همچنین به فاصله چند ساعت پس از انتشار خبر انحلال گروه LulzSec، یک اطلاعیه از طرف فرد یا افرادی با نام A-Team منتشر شد که در آن نام و مشخصات 6 نفر ارائه و ادعا شده که این افراد از اعضای گروه LulzSec هستند.

یک نفر سوئدی با نام مستعار Topiary، یک نفر آمریکایی با نام مستعار Laurelai، یک نفر آمریکایی دیگر بدون نام و تنها با یک نشانی IP، یک نفر انگلیسی با نام مستعار Uncommon، یک نفر هلندی با نام مستعار Joepie91 و یک نفر با نام مستعار Sabu به عنوان سرگروه، معرفی شده‎اند. در این اطلاعیه جزئیات کاملی درباره این افراد ارائه شده و تنها فردی که اطلاعات چندانی درباره وی منتشر نشده Sabu است که تصور می‎شود سرگروه LulzSec باشد. تاکنون دو نفر از این شش نفر با تماس با رسانه‎ها، مطالب اطلاعیه A-Team را درباره خود تکذیب کرده‎اند.

پایان حیات گروه LulzSec با اتفاق جالب دیگری نیز همراه شد. گروه LulzSec در یکی از آخرین حملات نفوذی خود، حجم انبوهی از اطلاعات از شرکت مخابراتی بزرگ AT&T آمریکا به سرقت برده و منتشر کرده بود. در بررسی‎های اولیه توسط شرکت‎های امنیتی از جمله ضدویروس‎ها، بر روی اطلاعات حجیم AT&T، یکی از فایل‎های منتشر شده به عنوان یک فایل مخرب و آلوده، شناسایی شد. بر همین اساس، بسیاری از کارشناسان، بودن این فایل مخرب در بین اطلاعات AT&T را آخرین حرکت موذیانه گروه LulzSec تلقی کردند. در ساعات اولیه پس از انتشار اطلاعات AT&T، از 42 محصول امنیتی که در سایت مشهور VirusTotal فهرست شده‏اند، 26 محصول، این فایل مخرب را یک بدافزار شناسایی می‎کردند که در صورت اجرای آن، امکان دسترسی غیر مجاز از راه دور به کامپیوتر قربانی فراهم می‎شود.

ولی 24 ساعت بعد، دو شرکت McAfee و Kaspersky اعلام کردند که فایل مورد بحث هیچگونه عوارض مخربی ندارد و تنها به دلیل استفاده از یک نسخه غیرمجاز از نرم افزار WinRAR در این فایل، محصولات امنیتی آن را به عنوان فایل مخرب و مشابه یک بدافزار شناخته شده، شناسایی کرده‎اند. استفاده از نسخه های غیرمجاز برنامه های فشرده سازی در داخل فایلهای ویروس و دیگر برنامه های مخرب، بسیار رایج است.

حتی گروه LulzSec نیز برای آخرین بار اطلاعیه ای منتشر کرد و ضمن رد هر گونه دخالت در ساخت و ایجاد این فایل مخرب، تمام مسئولیت‎ها را متوجه شرکت AT&T دانست.

اکنون با وجود توقف فعالیت های خرابکارانه این گروه سرکش، نیروهای امنیتی در کشورهای مختلف همچنان به دنبال رد پای اعضای گروه LulzSec هستند تا شاید آنها را دستگیر کرده و به دست قانون بسپارند. احتمالا این پایان داستان LulzSec نیست و باید در روزها و هفته های آینده، منتظر خبرهای بیشتری باشیم.

خروج از نسخه موبایل