نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

ابزارهای امنیتی جعلی، مشکل جدید Google

شرکت Google یک نرم افزار امنیتی جعلی را از سایت فروشگاهی Play Store خود برداشت. این نرم افزار خود را در ظاهر به عنوان Ad Block Plus که یک نرم افزار شناخته شده برای شناسایی و مسدود کردن پیام های تبلیغاتی ناخواسته است، نشان می داد.

این نرم افزار جعلی برخلاف ظاهرش، تبلیغات بیشتری را به سوی کاربر هدایت می کند. این یکی از حالت هایی است که تلاش کاربر برای محافظت و امنیت بیشتر، نتیجه معکوس می دهد و دشواری های بیشتری را برای او ایجاد می نماید.


گرچه شرکت Google نظارت و کنترل های خود را بر روی نرم افزارهای مخرب و جعلی که سعی دارند به سایت Play Store وارد شوند، افزایش داده است ولی دائماً مواردی نظیر این نرم افزار امنیتی جعلی شناسایی می شود که توانسته از چنگ کنترل های Google فرار کند. در گزارش اخیر شرکت امنیتی Symantec، این شرکت در شش ماهه گذشته، نزدیک به 1200 نرم افزار مخرب و مشکوک را در سایت Play Store شناسایی کرده است.


نرم افزار Ad Block Plus جعلی توسط یک شرکت تبلیغاتی در کشور برزیل مدیریت می شود و براساس تعداد دفعاتی که نرم افزارهای تبلیغ شده توسط کاربران دریافت می شود، به تولید کنندگان این نرم افزارها مبلغی را پرداخت می کند.


این نرم افزار جعلی علاوه بر نمایش دادن پیام های تبلیغاتی که بیشتر جنبه آزار دهنده برای کاربر دارد، می تواند با دسترسی به پیام های SMS و دفترچه تلفن (Contact List) کاربر، امنیت داده های کاربر را در معرض خطر سرقت قرار دهد.

خروج از نسخه موبایل