نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

درخواست دولت های جهان از مایکروسافت برای افشای اطلاعات کاربران

مایکروسافت

در شش ماهه اول سال جاری میلادی، شرکت مایکروسافت بیش از 37 هزار درخواست از سوی مقامات قضایی و انتظامی کشورهای مختلف جهت ارائه اطلاعات گوناگون درباره کاربران این شرکت، دریافت کرده است.

در مقایسه با تعداد 75 هزار درخواست که مایکروسافت در سال گذشته میلادی دریافت کرد، به نظر می رسد که آمار درخواست های امسال نسبت به سال قبل، ثابت باقی بماند.


طبق گزارش منتشر شده از سوی شرکت مایکروسافت درخصوص درخواست های دریافتی از مقامات دولتی کشورهای مختلف، پنج کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه، نزدیک به 75% از کل درخواست ها را تشکیل می دهند.


به اعتقاد مایکروسافت، این گزارش نشان دهنده عملکرد این شرکت در همکاری مفید و موثر با جامعه جهانی و ایجاد توازن بین “درخواست های قانونی مقامات” و “حفظ اطلاعات و حریم خصوصی کاربران” است.


البته گزارش مایکروسافت شامل درخواست های مرتبط با مراکز امنیتی دولت آمریکا نمی شود و تحت قوانین جاری این کشور،
شرکت هایی نظیر مایکروسافت، مجاز به انتشار این آمار نیستند. در حال حاضر شرکت مایکروسافت و چندین شرکت فناوری اطلاعات بزرگ آمریکایی از دولت این کشور به دادگاه شکایت کرده اند تا مجوز انتشار این اطلاعات را داشته باشند.

براساس آمار درج شده در گزارش مایکروسافت، در شش ماهه اول سال جاری میلادی، در مجموع از حساب کاربری 66 هزار و پانصد کاربر مایکروسافت، اطلاعات مختلف در اختیار دولت های مختلف گذاشته شده است.


همچنین شرکت مایکروسافت در 77 درصد موارد، فقط اطلاعات عمومی کاربر را، نظیر نام و نشانی فیزیکی و نشانی IP، در اختیار مقامات قانونی قرار داده است.


فقط در 2/2 درصد از موارد، داده ها و محتوای حساب کاربری از سوی مایکروسافت افشا شده است. این داده ها شامل پیام های ایمیل و دیگر فایل های اطلاعاتی کاربر می شده است.


کل درخواست های ارسالی به شرکت مایکروسافت جهت افشای اطلاعات کاربران این شرکت، فقط یک صدم درصد از کل کاربران این شرکت را شامل می شود. این کاربران عضو سرویس های مختلف مایکروسافت بوده و از خدمات آنها استفاده می کنند.


در 21 درصد از موارد نیز شرکت مایکروسافت از ارائه هر گونه اطلاعات خودداری کرده است.

خروج از نسخه موبایل