نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

رئیس پلیس سایبری: ارایه لوایح سایبری جدید

رییس پلیس جرایم سایبر گفت: به منظور رفع خلاء های مقابله با جرایم سایبری به زودی لوایح جدیدی به دستگاه‌های مربوط به جرایم سایبری کشور ارایه می‌شود.

به نقل از روزنامه فناوران، سردار سید کمال ‌هادیانفر در خصوص اهمیت همکاری‌های بین‌المللی در تامین امنیت سایبری و پی‌جویی جرایم سایبری گفت: امنیت در فضای سایبر به وجود نمی‌آید مگر اینکه همه کشورها در فضای سایبر با یکدیگر بر طبق اصول و قرارداد واحد جهانی تعامل و همکاری کنند.

وی افزود: رشد همه‌گیر و جهانی زیرساخت‌های فضای سایبری، شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی، نامحدود بودن مرزهای جغرافیایی آن، ارزش‌ها و فرصت‌های بی‌پایانی را برای پیشرفت‌های ملی و بین‌المللی به وجود آورده است. نوآوری‌هایی که در زمینه سیستم‌های دفاعی، بانکداری، حمل‌ونقل و سلامت که تنها بخشی از این دریای فناوری هستند، جنبه‌هایی از زندگی امروز جهانی را رقم زده‌اند که ضرورت توجه به آنها بر کسی پوشیده نیست، اما از آنجایی که درعرصه تکنولوژی همواره خطرات گسترده‌ای وجود داشته لزوم توجه به بحث امنیت بیش از پیش مورد اهمیت قرار گرفته است.

وی افزود: حملات سایبری امروزه به یکی از دغدغه‌های جامعه جهانی تبدیل شده‌اند، به‌طوری که کشورها به سادگی نمی‌توانند مرزهای خود را در مقابل حملات سایبری ببندند. اهمیت تلاش‌ها برای بسط مبارزه با حملات سایبری امری غیرقابل انکار است اما این امر از منظر جهانی آن‌گونه که شایسته است مورد پیگیری و توجه قرارنگرفته است. گرچه اقداماتی در این باره انجام شده و کنفرانس‌ها و همایش‌هایی برگزار شده اما انجام چنین اقداماتی تنها از عهده دولت‌ها ساخته نیست.

رییس پلیس فتا افزود: حملات سایبری در عرصه‌های صنعتی و غیرصنعتی، سازمانی و دولتی و زیرساختی و روبنایی انجام می‌شوند و در این حملات نه تنها یک کشور مجبور است امنیت سایبری را در تمام زمینه‌های ملی خود فراهم آورد، بلکه باید متوجه خطرات احتمالی در عرصه بین‌المللی هم باشد. در این راستا اقدامات و پیشنهاداتی برای مبارزه و کاهش حملات سایبری انجام و ارایه شده اما توجه به ضرورت همکاری‌های بین‌المللی امری است که متضمن رویکردهای جدیدتر و موثرتری است.

وی گفت: همکاری جهانی و بین‌المللی شاید تنها راه حل در مقابل این بحران احتمالی آینده‌ای نزدیک باشد. همکاری‌هایی که لازم است بر اساس الگوهای یکپارچه و کارآمد هدایت و اجرا شوند، توان و بازدهی بالایی را می‌طلبند. همچنین می‌توان با تصویب قوانین بین‌المللی و اجرای قوانین جهانی کشورها را به مثابه اعضای یک پیکر بنگریم و حمله به هر کشور را با اعلان رسمی‌ به تمام کشورها درد مشترک همه اعضا بدانیم و اقدامات سریع و یکپارچه را برای دفع حمله به اجرا در آوریم.

هادیانفر درباره قوانین جرایم سایبر گفت: گرچه هم‌اکنون قوانین جرایم سایبری در ایران مناسب بوده و مشکلی ندارد، اما از آنجایی که جرایم سایبر با مرور زمان و پیشرفت‌های فناوری، جدید می‌شوند همواره نیاز به تدوین قوانین جدید مطابق با استانداردها و قوانین پی‌جویی سایبری روز دنیاست، که بخش امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا در پی تبادل و اشتراک‌گذاری اطلاعات بین کشورهای دوست و شناسایی خلاهای قانونی بوده تا در آینده‌ای نزدیک لوایح پیشنهادی لازم را به مبادی ذی‌ربط ارایه کند.

رییس پلیس سایبری ایران گفت: پلیس سایبری ایران همواره در پی تبادل اطلاعات با پلیس سایبری و دستگاه‌های دخیل در مبارزه با جرایم سایبری سایر کشو‌ر‌ها بوده و توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای پی‌جویی سریع جرایم سایبری بین‌الملل ازجمله برنامه‌های کلان این پلیس درحوزه بین‌الملل است. این پلیس با داشتن نیروهای جوان، فعال، پویا و با انگیزه در تمام عرصه‌ها، دارای اهداف و راهبردهای اساسی به‌ ویژه برای توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی خود درحوزه پی‌جویی جرایم سایبری بین‌الملل است.

 

خروج از نسخه موبایل