نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

پایان عمر زود هنگام Windows RT، این جوان ناکام

آمار منتشر شده نشان می دهد که در سه ماهه گذشته، کامپیوترهای خشتی (Tablet) با سیستم عامل Windows RT تنها توانسته اند 4/0 درصد از بازار را به اختصاص دهند. همین موضوع باعث شده تا احتمال حذف این سیستم عامل شش ماهه توسط شرکت مایکروسافت بر سر زبان ها بیفتد.

سیستم عامل Windows RT که نسخه ویژه ای از Windows 8 است برای پردازنده های ARM تهیه شده و عمدتاً در مدل های اولیه Surface، کامپیوتر خشتی مایکروسافت، نصب شده است.

شرکت مایکروسافت سرمایه گذاری سنگینی بر روی کامپیوترهای خشتی Surface کرده و این راه را ادامه خواهد داد. ولی لزومی به حفظ Windows RT نیست و می تواند با حذف آن، بر روی Windows 8 تمرکز بیشتری داشته باشد. تنها دلیل ساخت Windows RT پشتیبانی از پردازنده های ARM بوده که هیچگاه ایده موفقی نبوده است.

در سه ماهه گذشته، فقط 200 هزار دستگاه کامپیوتر خشتی Surface و یا کامپیوترهای متفرقه دیگر که با Windows RT کار می کنند، به فروش رفته است. بازار این کامپیوترها در سه ماهه گذشته، شاهد فروش نزدیک به 50 میلیون دستگاه بوده است. در بین سیستم های عامل برای کامپیوترهای خشتی و گوشی های همراه هوشمند، Android با 5/56 درصد در مقام اول است. سیستم عامل Apple iOS با 6/39 درصد در مقام دوم و Windows 8 با فاصله زیاد با 3/3 درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

سیستم عامل Windows RT مشکلات زیادی دارد. ولی اصلی ترین مشکل آن عدم سازگاری و پشتیبانی از نرم افزارهای معمولی Windows است. اگر کسی سیستم عامل Windows مایکروسافت را می خرد، انتظار دارد که بتواند نرم افزارهای معمولی و رایج را در این محیط اجرا کند. ولی متاسفانه با Windows RT این طور نیست. به طور مثال، ارسال و دریافت ایمیل یکی از اصلی ترین استفاده های کامپیوترهای خشتی است. ولی برای این کار، نرم افزار Outlook بر روی Windows RT کار نمی کند.

ناگفته نماند که کامپیوترهای خشتی که پردازنده ARM دارند و با سیستم عامل Windows RT کار می کنند، ظریف تر هستند و طول عمر باطری بیشتری دارند. از لحاظ قیمت هم ارزان تر می باشند. ولی کاربران توجه چندانی به امتیازات و مزایای ARM نداشته و در هنگام خرید یک محصول مایکروسافت، بیشتر به فکر این هستند که نرم افزارهای فعلی Windows خود را بتوانند بر روی دستگاه جدید نیز استفاده کنند. نیازی که Windows RT برآورده نمی کند.

خروج از نسخه موبایل