نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

مقايسه ميزان رشد كالاهاي وطني و وارداتي

دنياي‌اقتصاد – اگرچه طي سال‌هاي اخير و به ويژه يكسال گذشته تلاش‌هاي بسياري براي جلب توجه كاربران به سوي كالاهاي توليد ايران شده است. اما بنا به دلايلي اين تلاش‌ها در مورد اكثر كالاهاي حوزه كامپيوتر و ديجيتال به موفقيت ختم نشده است و همچنان نمونه‌هاي بي‌نام و نشان و البته ارزان قيمت‌تر نسبت به نمونه‌هاي وطني محبوب‌ترند.

فعالان بازار و كسبه مي‌گويند، علت اصلي اين عدم موفقيت رشد شديد قيمت‌ها و همپايي تقريبي قيمت نمونه‌هاي وطني در مقايسه با نمونه‌هاي وارداتي است.

علي محمودي، يكي از كسبه بازار كامپيوتر در اين باره مي‌گويد: تا حدود يكسال قبل، در يك برهه زماني يكساله يا شايد بيشتر نمونه‌هاي وطني در زمينه تجهيزات كامپيوتري موفقيت‌هايي كسب كردند، اما رفته رفته با رشد قيمت‌ها و كاهش سطح كيفي اين توليدات، توجه بازار دوباره به سمت استفاده از كالاهاي وارداتي و لو بي‌كيفيت ولي ارزان رفت. به گفته اين فعال بازار توليدكنندگان ايراني حداقل در زمينه تجهيزات كامپيوتري توان رقابت با ساير توليدكنندگان را دارند، اما متاسفانه رشد قيمت‌ها در كنار كاهش كيفيت برخي از اين محصولات موجب زمين خوردن اين توليدات شده است.

وي افزود: البته در رابطه با كالاهايي نظير مانيتور و تلويزيون به دليل اعمال سياست‌هاي وسيع حمايتي، اين توليدات داخلي هستند كه بازار را در دست دارند. اما در ساير موارد خير! وي كه به اعمال سياست‌هاي حمايتي از جانب دولت در رابطه با تمام كالاهاي توليدي كشور معتقد است مي‌گويد: اگرچنين اتفاقي رخ دهد و چنين حمايت‌هايي از توليدكنندگان داخلي شود آنها جهت حفظ سطح كيفي كالاها تلاش بيشتري مي‌كنند و قيمت‌ها هم متعادل خواهد شد!

در اين رابطه احمد عليپور، مديرعامل گروه شركت‌هاي لاوان گفت: كاهش سطح كيفي توليدات داخلي را به هيچ‌وجه قبول ندارم و به نظر مي‌رسد اين حرف‌ها با غرض ورزي زده شده است. وي افزود: سهم فروش محصولات ايراني بنا به كنار رفتن رقباي خارجي بيشتر از قبل شده است و حرف‌هايي كه در مورد كاهش سطح كيفي زده مي‌شود قبول ندارم. وي در مورد رشد قيمت محصولات توليدي ايران هم گفت: قبول دارم كه قيمت‌ها افزايش يافته است و افزايش قيمت موجبات ريزش تقاضا را در پي داشته است، اما ما چاره‌اي جز افزايش قيمت‌ها براي تامين هزينه‌ها نداريم. به گفته وي، وقتي هزينه‌هاي توليد افزايش مي‌يابد ما نمي‌توانيم قيمت‌ها را ثابت نگه داريم. زيرا در اين صورت متضرر مي‌شويم.

يكي ديگر از كسبه بازار كامپيوتر هم گفت: از حدود شش ماه قبل قيمت محصولات توليدي ايران در حدود 45 تا 50 درصد افزايش يافته است كه چنين افزايش قيمتي در مقايسه با رشد 80 تا 100 درصدي محصولات وارداتي بسيار پايين است.

به گفته اين فعال بازار، در حال حاضر به دليل شرايط خاص بازار اكثر توليدكنندگان ناچارند با ضرر محصولات خود را به بازار عرضه كنند تا بازار را از دست ندهند.

عليپور هم ميزان رشد قيمت‌ها را در مورد محصولات شركت فرسو در حدود 30 تا 35 درصد طي هشت ماه اخير اعلام كرد و گفت: اگر قرار بود همپاي نوسانات نرخ دلار و… قيمت‌ها را افزايش دهيم قيمت‌ها افزايش بيشتري مي‌يافت!

برخوردار مديرعامل شركت سام الكترونيك هم در اين باره اعلام كرد: رشد قيمت‌ها از جانب توليدكنندگان فعلا در حدود 35 تا 40 درصد بوده است.

ولي رقم حقيقي رشد قيمت 70 درصد است كه در صورت ادامه روند كنوني و رفع و رجوع نشدن مشكلات پيش روي توليد و واردات قطعه در ماه‌هاي آينده شاهد رشد بيشتر قيمت چه در مورد كالاهاي صوتي و تصويري و چه در مورد تجهيزات كامپيوتري و… خواهيم بود.

فعالان بازار همچنين اعلام كردند كه با توجه به احتمال رشد تقاضا براي محصولات ارزان قيمت كامپيوتري در شب عيد شركت‌هاي توليدي به فكر افزايش سطح توليد محصولات خود افتاده‌اند و در نظر دارند محصولاتي ارزان را به بازار عرضه كنند. همچنين واردكنندگان نيز قصد دارند محصولات ارزان قيمتي را براي بازار شب عيد روانه بازار كنند.

 

خروج از نسخه موبایل