نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

Windows 8 امن ترین سیستم عامل مایکروسافت

سیستم عامل جدید Windows 8 مایکروسافت چند روزی است که به طور رسمی روانه بازار شده است. بسیاری از کاربران در تردید هستند که آیا ارتقاء به این سیستم عامل جدید، مفید و ضروری است یا اینکه همچنان با سیستم عامل فعلی خود سر کنند.

به غیر از تغییرات اساسی در ظاهر Windows 8 و نحوه ارتباط کاربر با این سیستم عامل، شواهد امر نشان می دهد که سیستم عامل جدید باید امن ترین Windows باشد که مایکروسافت تا به امروز عرضه کرده است.

شرکت ضد ویروس Sophos گزارش ساده و عین حال کاملی درباره امکانات و قابلیت های امنیتی در Windows 8 منتشر کرده که مطالعه آن به علاقمندان توصیه می شود. براساس گزارش Sophos به طور خلاصه می توان به برخی امکانات امنیتی جدید و تغییر یافته در سیستم عامل Windows 8 اشاره کرد.

بارزترین و جنجال برانگیزین تغییر امنیتی در Windows 8، تغییر BIOS سیستم عامل است. در سیستم عامل جدید از UEFI BIOS استفاده شده که اولین لایه امنیتی در زمان راه اندازی Windows 8 به شمار می آید. UEFI BIOS راه اندازی سیستم عامل جدید را شروع کرده و هر یک از اجزای آن را قبل از فعال شدن از لحاظ داشتن امضای دیجیتالی معتبر که متعلق به مایکروسافت است، کنترل می کند. این اقدام می تواند مانع از اجرا و فعال شدن برنامه های مخرب از نوع Root kit شود که با به حال قبل از شروع به کار ابزارهای امنیتی Windows و یا

نرم افزارهای ضد ویروس، به اجرا در می آمدند.

همچنین دو امکان امنیتی فعلی ASLR و DEP در سیستم عامل جدید بهینه سازی شده اند. این دو امکان امنیتی وظیفه محافظت در برابرحملات “سرریز حافظه” و جلوگیری از سوء استفاده از نقاط ضعف سیستم عامل و دیگر

نرم افزارهای کاربردی را دارند.

به علاوه Smart Screen که برای مقابله با روش های کلاهبرداری و سوء استفاده توسط برنامه های مخرب و جاسوسی است، از مرورگر Internet Explorer به خود سیستم عامل منتقل شده است. میزان کارآیی این فناوری امنیتی در حدی بوده که مایکروسافت آن را برای استفاده در کل سیستم عامل مفید داشته است.

نرم افزار ضد بدافزار مایکروسافت که Microsoft Defender نام دارد، در سیستم عامل جدید تقریباً تبدیل به یک ضد ویروس ساده ولی تمام عیار شده است و اغلب امکانات محصول قدیمی Microsoft Security Essentials در آن گنجانده شده است. البته هنوز هم برای تامین امنیت کامل و مدیریت امنیتی سیستم، کاربران مجبور به استفاده از

نرم افزارهای امنیتی قوی تر و کامل تر خواهند بود.

یقیناً سیستم عامل جدید Windows 8 قدم مثبت بزرگی برای تامین امنیت بیشتر و بهتر کاربر به حساب می آید ولی هنوز راه پر فراز و نشیب و درازی را پیش رو دارد.

سیستم عامل Windows 8 تجربه جدید و متفاوتی برای همه و حتی برای کاربران فعلی Windows خواهد بود. به احتمال زیاد، یادگیری و راهبری این سیستم عامل جدید احتیاج به زمان و آموزش بیشتر دارد. همچنین زمان بیشتری باید برای تعریف سیاست های امنیتی جدید در چارچوب امکانات Windows 8 صرف شود.

ارتقاء به Windows 8 برای همه و مخصوصاً برای سازمان ها حتما باید با برنامه ریزی و هماهنگی کامل صورت گیرد.

خروج از نسخه موبایل