نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

شش میلیون درخواست حذف اطلاعات از Google

در یک ماه گذشته، بیش از شش میلیون درخواست برای حذف اطلاعات و نشانی های اینترنتی (URL) از جستجوگر Google به این شرکت ارسال شده است. اغلب این درخواست ها از سوی صاحبان حق تالیف و مالکیت معنوی اطلاعاتی بوده که نشانی URL آنها به طور غیر مجاز توسط Google در اختیار کاربران گذاشته شده است.

شرکت Google در راستای شفاف سازی فعالیت های خود، مدتی است که به طور مستمر گزارشی تحت عنوان Transparency Report تهیه و منتشر می کند. در این گزارش آمار درخواست های حذف اطلاعات از جستجوگر Google ارائه می شود. طبق آخرین گزارش منتشره، در هفته آخر ماه میلادی آگوست امسال (هفته اول شهریور 91) نزدیک به 5/1 میلیون درخواست به شرکت Google رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته (125 هزار درخواست)، 12 برابر شده است. آمار ماهانه درخواست ها نیز بالغ بر 6 میلیون درخواست می شود.

بخش عمده ای از این 6 میلیون درخواست های ماهانه، از سوی شرکت مایکروسافت (681 هزار درخواست)، اتحادیه موسیقی انگلیس (554 هزار درخواست ) و اتحادیه موسیقی آمریکا (841 هزار درخواست ) بوده است. در گزارش Transparency Report اشاره ای به آمار پاسخ و واکنش شرکت Google به این درخواست ها نمی شود و مشخص نیست که این شرکت تا چه میزان با معترضین همکاری می کند.

طبق قوانین جدید شرکت Google، در صورتیکه نتایج جستجوی در Google منجر به دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شرکت ها و افراد ثالث گردد، شرکت Google مقصر و مجرم نخواهد بود، اگر پس از درخواست صاحب اطلاعات، اقدام به حذف دسترسی در جستجوگر Google نماید.

همچنین شرکت Google اعلام کرده است که منبعد در رتبه بندی سایت هایی که صاحبان آنها، درخواست حذف نشانی های URL به Google فرستاده اند، این اقدام را نیز در محاسبات رتبه بندی منظور خواهد کرد. یقیناً در این روش، سایت های معترض به ناحق مورد مجازات قرار گرفته و در نتایج جستجوی Google در رتبه های پایین تر قرار خواهند گرفت.

خروج از نسخه موبایل