نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

سوء استفاده از نبود Flash برای Android

مجرمان سایبری از عدم عرضه نرم افزار Flash Player برای سیستم عامل Android سوء استفاده کرده و اقدام به انتشار بدافزارهای خود در قالب این نرم افزار رایج و مفید کرده اند.

از مدتها قبل شرکت Adobe اعلام کرده بود که بنا به سیاست های جدید این شرکت، عرضه نرم افزار Flash Player برای محیط های Android را متوقف کرده و منبعد این نرم افزار از سایت رسمی Google Play قابل دریافت نخواهد بود. این اتفاق حدود 10 روز قبل افتاد و اکنون بسیاری از کاربران را وادار ساخته تا به سایت های غیر رسمی و نامعتبر جهت یافتن نرم افزار Flash Player مراجعه کنند.

اخیراً چندین سایت در کشور روسیه شناسایی شده اند که فایل مخربی را که حاوی نوعی بدافزار است، در قالب فایل نصب (Installation File) برای نرم افزار Flash در محیط Android، به مراجعه کنندگان به این سایت ها، ارائه می کنند.

همچنین تعدادی سایت های انگلیسی زبان هم شناسایی شده اند که فایلی که حاوی نسخه دستکاری شده ای از Flash Player است را به همراه یک برنامه مزاحم تبلیغاتی، بر روی دستگاه Android نصب می کند. این برنامه مزاحم، هر 15 دقیقه یکبار اقدام به نمایش آگهی های مختلف تبلیغاتی می کند تا کاربران را وسوسه کرده تا بر روی این آگهی ها کلیک کنند. اینگونه کلیک های تبلیغاتی برای شرکت تبلیغ دهنده، تولید در آمد می کند و هر چه تعداد کلیک ها بیشتر باشد، درآمد هم بیشتر است. نسخه دستکاری شده Flash Player هم گر چه آلوده نیست و رفتار مخربی از خود نشان نمی دهد ولی امکان دارد تحت عنوان به روز رسانی نرم افزار، در مراحل بعدی در آینده، از این طریق بدافزارهایی بر روی دستگاه Android نصب شود.

کاربرانی که علاقمند به داشتن نرم افزار Flash Player هستند می توانند به سایت رسمی شرکت Adobe مراجعه کنند. این شرکت هنوز هم این نرم افزار را در بخش Archived Versions ارائه می کند. البته در صورت دریافت دستی و نصب نرم افزار از سایت Adobe، به روز رسانی های مهم و امنیتی Flash که به طور خودکار از طریق سایت Google Play منتشر می شوند، دریافت نخواهند شد و به روز رسانی نرم افزار هم باید همانطور به صورت دستی صورت گیرد.

خروج از نسخه موبایل