نماد سایت اتاق خبر شبکه گستر

FrozrLock، نمونه‌ای جدید از باج‌افزار به‌عنوان سرویس

باج‌افزارهای رمزگذار را می‌توان یکی از مخرب‌ترین و همچنین رایج‌ترین تهدیدات سال های اخیر قلمداد کرد. یکی از عوامل نگران‌کننده که انتظار می‌رود سبب افزایش انتشار و گسترش این نوع بدافزارها شود عرضه باج‌افزار در قالب خدماتی موسوم به Ransomware-as-a-Service است. در این روش، نویسنده باج‌افزار، فایل مخرب را به‌عنوان یک خدمت به متقاضی اجاره می‌دهد. متقاضی که ممکن است در برنامه‌نویسی تخصصی نداشته باشد تنها وظیفه انتشار باج‌افزار را بر عهده دارد. در نهایت بخشی از مبلغ اخاذی شده از قربانی به نویسنده و بخشی دیگر به متقاضی می‌رسد.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، گونه جدیدی از باج‌افزارها با نام FrozrLock در قالب باج‌افزار به‌عنوان سرویس در Dark Web با قیمت 0.14 بیت‌کوین (حدود 220 دلار) به فروش می‌رسد.

گرداننده یا گردانندگان آن، FrozrLock را به‌عنوان یک ابزار امنیتی عالی برای رمزگذاری اکثر فایل‌ها در مدتی کوتاه توصیف می‌کنند.

گفته می‌شود اولین نمونه شناسایی شده از این باج‌افزار در کشور روسیه بوده که از طریق فایل‌های موسوم به JS Downloader به دستگاه راه یافته بود.

بر اساس توضیحات سایتی که FrozrLock در آن عرضه می‌شود، این باج‌افزار دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیر است:

ابزاری نیز برای رمزگشایی فایل‌های رمز شده در اختیار مشتریان این سرویس قرار داده می‌شود تا در صورت پرداخت باج توسط قربانی آن را با توضیحاتی سفارشی به او ارسال کنند.

برای ایمن ماندن از گزند باج‌افزارها، رعایت موارد زیر توصیه می‌شود:

خروج از نسخه موبایل