Nitro Zeus خطرناک‌تر از Stuxnet

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا کریمی، عضو سازمان پدافند غیرعامل کشور، روز دوشنبه، 22 آذر ماه، در اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی با اشاره به معایب استفاده بی‌محابا از فضای وب و نیز عدم توجه به امنیت فضای سایبری گفت: هم اکنون آمریکا با هدف حمله به زیرساخت‌های دفاعی و مخابراتی کشور پروژه‌ای با نام نیتروزئوس (Nitro Zeus) را کلیک زده و بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم این پروژه به مراتب خطرناک‌تر از پروژه استاکس‌نت (Stuxnet) ارزیابی می‌شود.

وی همچنین تبعیت محض از استانداردهای امنیتی دنیا را در حوزه فضای سایبری مناسب ندانست و گفت: ما معتقد نیستیم که به‌طور کل استفاده از تکنولوژی‌های روز را منع کنیم، بلکه با قدم به قدم پیش رفتن با الگوریتم‌های خارجی موافق نیستیم و باید به فکر بومی‌سازی این الگوریتم‌ها در کشور باشیم.

کریمی با اشاره به جنبه‌های مختلف تهدیدزای فضای مجازی در زیرساخت‌های مهم، حیاتی و حساس کشور گفت: باید برای کاهش آسیب‌پذیری‌ها و ایمن‌سازی در این فضا اقدامات زیرساختی انجام شود در این راستا سازمان پدافند غیرعامل و قرارگاه پدافند سایبری در این حوزه ایجاد شده است.

عضو سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به مقوله‌های مرتبط با امنیت در فضای مجازی از جمله وجود سلاح سایبری، تهدیدات سایبری و همچنین دفاع سایبری گفت: هم اکنون سلاح سایبری با هدف وارد کردن خسارت به زیرساخت‌های مهم و حیاتی کشورها تولید می‌شود که ویروس استاکس‌نت یکی از این سلاح‌های سایبری بوده است.

وی با اشاره به صرف هزینه بسیار زیاد توسط دولت‌ها برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی کشورهای مختلف گفت: باید تمامی این معایب را در فضای سایبر ببینیم و بی‌محابا وارد این فضا نشویم.

کریمی با اشاره به سیر تکاملی سلاح‌های سایبری و انواع جنگ سایبری که از سوی کشورهای مختلف از جمله آمریکا تعریف می‌شود، گفت: ایمن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی کشور از جمله اقداماتی است که می‌تواند در برابر آسیب‌پذیری‌های این بخش موثر باشد.

عضو سازمان پدافند غیرعامل افزایش پایداری و تولید قدرت در حوزه سایبری و تداوم فعالیت‌های ضروری برای مدیریت بحران را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که توسط سازمان پدافند غیرعامل برای جلوگیری از آسیب‌پذیری زیرساخت‌های سایبری حیاتی و حساس کشور تعریف شده است.

البته لازم به توضیح است که طراحی و ساخت پروژه Nitro Zeus به ابتدای اولین دوره ریاست جمهوری اوباما در 8 سال قبل مربوط می شود. در آن زمان، دولت آمریکا از ترس فعالیت های هسته ای ایران و قبل از شروع مذاکرات هسته ای با گروه 1+5، این پروژه سایبری را برای روز مبادا آماده کرده بود.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، پروژه Nitro Zeus نخستین بار در زمان اکران فیلم مستندی به نام Zero Days به کارگردانی Alex Gibney به صورت عمومی مطرح شد.

در بهمن ماه سال 94، روزنامه New York Times نیز در مقاله‌ای به بررسی این پروژه پرداخت. بر طبق توضیحات این روزنامه، در اوج طراحی و برنامه‌ریزی پروژه Nitro Zeus، گفته می‌شد که پیاده‌سازی آن نیازمند هزاران نفر از نیروهای مسلح و امنیتی آمریکا با ده‌ها میلیون دلار بودجه است. همچنین این پروژه نیازمند جاسازی دستگاه‌های جاسوسی در تجهیزات شبکه‌های زیرساخت ایران بود.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، در مقاله روزنامه New York Times گفته شده بود که پروژه Nitro Zeus پس از توافق هسته‌ای، حداقل در ظاهر، توسط دولت آمریکا بایگانی و کنار گذاشته شد.

 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *