جمع آوری دستگاه های جعلی کشف بمب در ارتش عراق

استفاده از ابزار کشف مواد منفجره ADE-651، سه سال پس از اعلام جعلی بودن آن، به دستور حیدر العبادی، نخست وزیر عراق متوقف شد.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر به نقل از خبرگزاری ABC News این دستور در پی آن صورت می گیرد که در 13 تیر ماه بر اثر عدم شناسایی مواد منفجره در کامیونی، در یک حمله انتحاری نزدیک به 300 نفر در بغداد کشته شدند. این حمله در حالی انجام شد که بیش از یک دهه است که هر راننده ای در عراق حداقل در یکی از ایست های بازرسی پیش از رسیدن به مقصد خود متوقف می شود.

ADE-651 ساخت شرکت انگلیسی ATSC هستند.

در سال 2013،وJames McCormick، مدیر عامل ATSC به جرم آگاهی از فروش تجهیزات جعلی به 10 سال زندان محکوم شد.

در دادگاه محاکمه McCormick گفته شد که ایده و طرح دستگاه ADE-651 بر اساس یک ابزار 20 دلاری است که ادعا می شود قادر به یافتن توپ های گلف می باشد. McCormick هر یک از این تجهیزات را با قیمت های هنگفت به افراد و نهادهای مختلف از جمله ارتش عراق فروخته بود.

دولت انگلیس صادرات ADE-651 را در سال 2010 متوقف کرد و نوری المالکی، نخست وزیر وقت عراق، نیز زیر فشار انتقادات دستور تحقیق و تفحص در خصوص کارایی ADE-651 را صادر کرد. اما بررسی بدون نتیجه گیری مشخصی پایان یافت و استفاده از این تجهیزات همچنان ادامه پیدا کرد.

اکنون شش سال پس از آن استفاده از این تجهیزات در عراق متوقف شده است. اما سایت The Register گزارش داده که در برخی کشورهای دیگر بخصوص پاکستان نیز از ADE-651 استفاده می شود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *