گروه هکی که هک شد !

گروه هکشرکت مشهور ایتالیایی به نام “گروه هک” (Hacking Team) که به دولتها و مراکز امنیتی و اطلاعاتی دنیا، خدمات و ابزارهای جاسوسی می فروشد، خودش هک شد و تمام ایمیل ها و مدارک سازمانی به همراه برنامه (source code) نرم افزارهای جاسوسی اش بر روی اینترنت منتشر شد.

اولین علامتی که نشان می داد اتفاقی برای این شرکت افتاده است، تغییر نام حساب کاربری Twitter شرکت به Hacked Team (گروه هک شده) بود. سپس پیام Tweet جالبی از طرف شرکت منتشر شد؛ “چون ما چیزی برای مخفی کردن نداریم، تمام ایمیلها، فایلها و برنامه هایمان را منتشر و علنی می کنیم”. در این پیام، یک لینک به دنیایی از اطلاعات و داده های شرکت Hacking Team به حجم 400 گیگ بود !

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت اینکار را نپذیرفته ولی ابزار جاسوسی مشهور Da Vinci این شرکت که عنوان “دشمن اول اینترنت” لقب گرفته، بدخواهان و مخالفان زیادی برای این شرکت ایتالیایی به وجود آورده است و تعداد افراد و گروه های فعال اجتماعی که بخواهند شرکت Hacking Team را به خاک سیاه بنشانند، کم نیستند.

اسناد منتشر شده از شرکت Hacking Team نکته جالب و در عین حال ناامیدکننده ای را نشان می دهد. در این اسناد که حاوی رمزهای عبور مورد استفاده کارشناسان و مشتریان این شرکت است، اغلب رمزها از واژه های ساده و قابل حدس زدن تشکیل شده اند. واژه هایی نظیر HTPpassw0rd یا Pas$word. 

چند ساعتی پس از تغییر نام جساب کاربری Twitter این شرکت، پیام های زیادی با عنوان Is Hacking Team Awake Yet (آیا گروه هک بیدار شده است) در بین کاربران Twitter رد و بدل می شد. پس از آن نیز پیام های طنزآمیزی درباره مهندس ارشد شرکت Hacking Team بر روی Twitter منتشر شد؛ “پسورد جی میلش رو عوض کرد. مهندس بیدار شده.” تعداد این پیامها به حدی شد که Christian Pozzi با فرستادن پیام Twitter جواب داد “بله”.

پس از مشخص شدن جزئیات نفوذ و سرقت از شرکت Hacking Team، مسئولان این شرکت با ارسال پیام های فوری به مشتریان خود که اغلب دولتها و سازمان های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای مختلف جهان هستند، از آنها خواستند تا استفاده از ابزارهای جاسوسی این شرکت را آناً متوقف کنند.

  

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *